Recension: “The Southern Book Club’s Guide to Slaying Vampires” av Grady Hendrix

//

Nu måste svenska förlag skärpa till sig och omedelbart börja ge ut Grady Hendrix på svenska. Så vitt jag vet är det bara boken “Horrorstör” som givits ut på svenska (under namnet Bokea) och ärligt talat är det inte tillräckligt. Här har vi nämligen ett charmerande författarskap som tar sig an skräck med både splatter, gore och glimten i ögat. Inte helt olikt vår svenska skräckmästare Mats Strandberg.

Utmärkt modern vampyrberättelse

Det är nog tre år sedan jag läste “The Southern Book Club’s Guide to Slaying Vampires” av Grady Hendrix, och vet ni: jag tänker på den flera gånger i månaden. Nu ska det ju sägas att jag har ett väldigt gott öga till vampyrer, men jag är också smärtsamt medveten om hur ofta vampyrfiktion kan kännas omodern och fånig. Men trots att The Southern Book Club’s Guide to Slaying Vampires utspelar sig under första halvan av 90-talet finns det inget som känns omodernt eller löjligt med den. Tvärtom. Detta är en vampyrhistoria som tar den traditionella vampyren till en (typ) modern tid, utan att tumma för mycket på de egenskaper som gör en vampyr läskig. Så nej, här har vi inga glittrande vampyrer eller kärlekshistorier.

När James Harris flyttar in i villaidyllen, får han snabbt kontakt med hemmafrun Patricia Campbell efter att hans gamla faster på ett ganska brutalt och blodigt sätt attackerat henne. James är inte bara snygg, han är berest, smart, gillar  och faktiskt otroligt charmerande. När hon bjuder in honom att delta i bokklubben som hon har tillsammans med några andra fruar i området, är de andra deltagarna inte särskilt imponerade. De vill inte ha en man med under deras kvällar då de äntligen slipper sina egna män och deras krav på färdiga middagar då de kommer hem från jobbet. Men James lyckas charma dem alla, inklusive de äkta makarna när han  presenterar lovande investeringsmöjligheter.

Män som vill ha makt och pengar

Faktum är att männen blir så till sig när investeringarna börjar ge avkastning att när barn från fattigare områden börjar försvinna, är det ingen som riktigt bryr sig. När kvinnorna larmar om sina misstankar, viftas det bort som nonsens av männen som säger att dessa misstankar beror på ”svaga nerver och livlig fantasi”, känslor som i männens ögon eldats på av bokklubben där deras fruar läser kioskpockets om true crime.

Kvinnorna lämnas att inte bara kämpa för sina liv utan också för sina barns överlevnad och som läsare undrar man till slut: vem är det egentliga monstret – vampyren eller de giriga männen som vägrar att se den blodtörstiga sanningen i vitögat?

The Southern Book Club’s Guide to Slaying Vampires är en utsökt bok som verkligen tillför vampyrgenren något nytt och spännande, utan att trampa vampyrfan(g)tasters ömma tår genom att skruva för mycket på vampyren. Det är sällan jag läser om böcker, men inför spookyseason tror jag faktiskt jag kan komma att unna mig en omläsning av just denna.

Köp ”The Southern Book Club’s Guide to Slaying Vampires” hos: Adlibris

Spännande
9/10