Recension: "Norrsken - den heltäckande handboken" av Carl Bergstrand

Recension: ”Norrsken – den heltäckande handboken” av Carl Bergstrand

/

För tre år sedan såg jag mitt första norrsken. Innan dess hade jag trott att det inte bara var omöjligt att se norrsken här i Stockholm, utan även att möjligheterna att se norrsken från mitt ett fönster på ovanvåningen var helt obefintliga. Men plötsligt såg jag norrskensbilder på instagram tagna i Stockholm. Detta ledde mig till gruppen Norrsken på Facebook, som drivs av Carl Bergstrand.

Att spana efter norrsken i södra Sverige

I Facebook-gruppen håller Calle koll på solvindar och utbrott och hojtar när det finns möjlighet för norrsken och hur långt ned i landet det kan tänkas nå. Calle själv bor på Gotland. Sedan dess har jag sett några hejdundrande norrsken hängandes ut genom fönstret högst upp i huset, som vetter mot norr. Dessutom ligger det på en höjd och jag skulle nästan våga påstå att vårt fönster har ett av de bästa norrskenslägena i min söderförort till Stockholm.

När Carl Bergstrand släppte en bok om norrsken, var jag inte sen att klicka hem en. Båda jag och mitt mellersta barn har blivit riktiga norrskensfanatiker. Tyvärr har säsongen 23/24 varit bedrövlig i södra Stockholm på grund av ett konstant molntäcke. Men sånt är livet som norrskensjägare. Man måste helt enkelt inse att detta är inget man själv kan påverka. Detta gör såklart de kvällar vi får se norrsken här nere i södra Sverige, allt mer värdefulla.

Lär dig allt: från coronautbrott på solen till fotografierng

”Norrsken – den heltäckande handboken” av Carl Bergstrand är verkligen just vad titeln utlovar. I denna faktabok kan du lära dig om allt från varför norrsken uppstår, hur man kan lära sig tolka data för att optimera sina chanser att se, hur man bäst fotograferar norrsken samt hur man kan redigera sina bilder efteråt för bästa färgåtergivning. Boken är skriven på ett sätt som gör att till och med jag förstår och kan ta till mig de mer vetenskapliga bitarna. Just naturvetenskap har aldrig varit min starka sida. Min son, som däremot är stark i naturvetenskap, uppskattar också boken.

Gryniga norrskensbilder tagna med mobilen utan stativ

Boken innehåller fantastiska bilder som nästan gör en lite tårögd. Tänk att universum kan vara så här vackert! Nu är norrskenssäsongen mer eller mindre över för den här gången. Men slutet av augusti kommer snabbare än vad man tror, och då är det dags att rikta blicken uppåt igen. Annars vet man aldrig vad man kommer att missa – oavsett vart i landet man bor.