Recension: ”Dumb Money” av Ben Mezrich

/

”Dumb Money” är kanske inte en bok för alla. Jag är lite osäker på om det ens är en bok för mig. Men jag är försiktigt intresserad av begripa mer om aktiehandel och fonder. Och det finns andra exempel på hur finanshistoria paketerats om i ett populärkulturellt format som verkligen är lyckade. Jag har exemplevis sett filmen ”The Big Short” fler gånger än jag kan räkna. Det ska dock tilläggas att jag gav upp rätt snabbt när jag faktiskt försökte läsa ”The Big Short” av Michael Lewis. Filmen lyckas i mitt tycke klart bättre än boken med att skapa intresse och förståelse för bostads- och finanskrisen som drabbade både USA och stora delar av Europa kraftigt i slutet av 2008.

I ”Dumb Money” har Ben Mezrich intervjuat ett flertal aktörer som var involverade när den amerikanske butikskedjan Game Stop gick från att vara ett bolag ingen trodde på till att bli världens mest handlade aktie. Stora fonder bettade aktivt emot Game Stop, som därefter fick se sin aktiekurs lyftas till skyarna med hjälp av stora mängder småsparare. Ett händelseförlopp som inledningsvis drevs på av småsparare som var aktiva på YouTube och bloggar, men framför allt på Reddit-forumet r/WallStreetBets. I boken följer vi flera olika personer genom den hektiska perioden då en utdöende tv-spelsbutik helt plötsligt var det enda alla kunde prata om. Även i Sverige blev Game Stop en stor nyhet under 2021.

”Dumb Money” är lite svårläst men utan tvekan lärorik

Ben Mezrich har även skrivit boken ”The Accidental Billionaires: The Founding of Facebook: A Tale of Sex, Money, Genius and Betrayal” om Facebook-grundaren Mark Zuckerberg. Boken låg till grund för filmen ”The Social Network” som hade biopremiär 2010. Filmambitionerna tycker jag på något sätt märks av i ”Dumb Money”. Boken är väldigt målande i sina beskrivningar. Faktiskt för målande. Framför allt i första tredjedelen är miljöbeskrivningarna så ingående att man kan bläddra sig igenom tre hela uppslag utan att ha kommit längre än att ha fått reda på exakt hur ett rum är möblerat och vad som står på skrivbordet. Jag får bitvis kämpa för att fortsätta läsa. Det känns nästan ironiskt att det inte är bitarna som ibland på en (för mig) rätt avancerad nivå beskriver hur aktiehandel fungerar eller vad shorting är som är de som är svåra att ta sig igenom.

Den ekonomiska biten tycker jag Ben Mezrich förklarar riktigt väl. När han utgår ifrån småspararnas vinkel så förstår jag bättre än tidigare vad som faktiskt hände kring Game Stop. Om målet med ”Dumb Money” är att på ett begripligt sätt sammanfatta en specifik händelse så är det utan tvekan uppfyllt. På det sättet är jag väldigt nöjd med läsningen. Jag lärde mig något jag bara hade en ytterst ytlig uppfattning om tidigare.

Djupdykning i modern aktiehandel som även kommer som film

Tydligen ska även ”Dumb Money” bli film. Det är möjligt att det kommer göra innehållet ännu lättare att ta till sig av. Något som kanske behövs. För det här var inte en bok som jag enkelt kunde läsa från pärm till pärm. Kanske är det inte ens möjligt med tanke på ämnet, om man inte redan är insatt? Ändå kan jag rekommendera ”Dumb Money” för alla som hörde om Game Stop short squeezen och undrade vad det egentligen innebar. Har man intresse att själv ge sig in i aktiehandel kan det säkert vara klokt med en bok som ger insikt i att det är ett område där stora förändringar inträffar ofta. Som även ger utfall på oss ”vanliga människor”, vare sig vi äger aktier eller ej.

Köp ”Dumb Money” hos: Adlibris
Köp ”Dumb Money” hos: Bokus

Noggrann dokumentering av samtidsfenomen