recension kvinna saknad mary kubica

Recension: ”Kvinna saknad” av Mary Kubica

//

Sällan får väl en thriller så mycket uppmärksamhet på så kort tid som ”Kvinna saknad” av Mary Kubica fått. Den har lyfts i både morgonsoffor, av Lotta Olsson i DN och syns frekvent på bookstagram. Själv beställde jag hem den från Bookie där den är en av månadens utvalda böcker. Bookie är en prenumeration jag visserligen sagt upp, men tydligen hade jag flera böcker innestående och då får man ju passa på – redan betalda böcker får man ju inte glömma att kvittera ut!

Vad är en popcorn-thriller?

”Kvinna saknad” av Mary Kubica kallas vitt och brett för en popcorn-thriller. Jag var inte bekant med detta begrepp tidigare och var tvungen att googla. Jag som ofta brukar säga att jag har en popcornhjärna, alltså att jag har svårt att fokusera och hoppar (poppar) mellan olika saker stup i kvarten, undrade nämligen om popcorndeckare var en bok som hoppade i handlingen, tidslinjen eller mellan karaktärer mycket. Det gör visserligen ”Kvinna saknad”, men det är inte detta som gör det till en popcornthriller. Det betyder istället: fram med popcornskålen, nu blir det spännande.

Varenda recension jag har läst eller hört om ”Kvinna saknad” (engelsk titel: Local woman missing”) tar upp hur snabbläst boken är. Det stämmer verkligen. Detta är den sorts bok som man plockar upp för att läsa de första sidorna och plötsligt är man på sida 50, utan att knappt någon tid alls passerat. Detta beror på flera saker. Dels är ”Kvinna saknad” en väldigt fartfylld bok där mycket händer på kort tid. Jag drogs omedelbart in i handlingen och ville veta mer. Språket är dessutom lätt att läsa, sidorna ganska luftiga och det är väldigt tydligt vem som är kapitlets berättarröst. ”Kvinna saknad” berättas nämligen av flera olika personer, som alla drabbas när Meredith och hennes 6-åringa dotter Delilah plötsligt försvinner spårlöst.

Två kvinnor och ett barn försvinner

Det har regnat ihärdigt i nära två veckor när Meredith och Delilah försvinner. Sådant där ihållande spöregn som innebär översvämningar och fara för allmänheten. Meredith och Delilah är inte de enda som försvunnit. Tio dagar innan de gick upp i rök, gick nya mamman Shelby ut för en kvällsjogg när hennes man äntligen kom hem från jobbet. Hon kom aldrig hem igen.

Samtidigt kastas vi 11 år framåt i tiden! Delilah tar sig med våld ut från källaren där hon hållits instängd nästan så länge hon kan minnas. I elva år har hon bokstavligen befunnit sig under jorden. Hennes ögon tål knappt solljus och hennes kropp har i det närmaste slutat växa. På hjässan syns kala fläckar där hår saknas.

Många vändningar men inte omöjlig att lista ut

”Kvinna saknad” har, precis som alla säger, många ”twists and turns”. Som läsare har jag hjärtat i halsgropen med jämna mellanrum. Ögonen fullkomligen flyger fram över sidorna och jag utbrister vid flera tillfällen: jag måste få veta vem som gjort det. Tills jag plötsligt, innan författaren själv avslöjar det, förstår vad som har hänt. ”Kvinna saknad” är absolut inte förutsägbar. Men har man ögonen på skaft och gillar att fundera över texten medan man läser den, är det inte heller omöjligt att lista ut slutet.

Jag är tyvärr inte helt säker på att jag gillar upplösningen, trots att jag själv (på de flesta punkter) kunde lista ut slutet. Jag vill inte säga att slutet är en nödlösning, men det kommer ganska hastigt. Boken tar slut innan jag själv är helt redo för det. Det kanske mest är ett tecken på en bra bok, för ”Kvinna saknad” är verkligen en bra bok. Men samtidigt hade jag bok gärna velat hat några sidor till för lite mer closure. Med det sagt: ”Kvinna saknad” är väldigt läsvärd, inte minst för att den är så fartfylld och har ett tempo som kommer göra dig förvånad.

Bladvändarvänlig
10/10
Spännande