"Five survive" av Holly Jackson

Recension: ”Five survive” av Holly Jackson

//

Efter den rasande succén med ”A good girl’s guide to murder”-trilogin, var det kanske inte så konstigt att ”Five survive” av Holly Jackson rusade raka vägen in på bästsäljarlistorna när den släpptes på hösten 2022. Enligt bokhandlarna i Sverige är detta en bok som riktar sig till åldersgruppen 12-15 år. Jag är inte helt övertygad. Visserligen tror jag att en 12-åring kan ha behållning av boken och tycka den är spännande, men hade jag bestämt hade den nog hamnat i YA-kategorin tillsammans med Jacksons andra böcker. Å andra sidan är berättelsen så förutsägbar, att äldre ungdomar kanske kommer tycka den en smula banal.

Sex strandade ungdomar – en prickskytt

Premissen är enkel: 6 unga vuxna ska åka husbil till kusten för att fira spring break; det amerikanska vårlovet förknippat med fest. På vägen kör de vilse och plötsligt går husbilen sönder på ett ensligt ställe helt utan täckning. Det visar sig snabbt att däcken inte har fått punktering, de är sönderskjutna. En prickskytt lurar nämligen på dem där mitt ute i ingenstans – och han är ute efter en hemlighet som en av dem bär på.

”Five survive” av Holly Jackson är en bok med rappt tempo. Den är främst dialogbaserad och utspelar sig under 8 timmar (mellan 22.00-06.00). Miljön är låst till husbilen, eftersom de sex vännerna måste hålla sig inne i den rullande plåtbilen för att inte bli ihjälskjutna. När ungdomarna inser faran de befinner sig i axlar den äldsta killen snabbt rollen som ledare. Men är han verkligen en naturlig ledare? Eller är han kanske mest mån om att rädda sig själv – kosta vad det kosta vill?

Förvånande lätt att lista ut mysteriet

Trots att boken har ett högt tempo, hinner jag faktiskt bli lite uttråkad. Miljön, som nog ska kännas klaustrofobisk, känns snarare bara trång och begränsande. Men mitt största problem är nog att jag har svårt att känna empati för någon av karaktärerna över huvud taget. Det är sex ganska platta personer som visar upp sina sämsta sidor i en pressad situation. Inte ens Red, huvudkaraktären, ges något större djup. Oliver, den självutnämnde ledaren, är så otrevlig att jag personligen hade puttat honom ur husbilen under den första strandande timmen.

Den mystiska hemligheten har jag listat ut ungefär halvvägs genom boken. Även den twist som man har kommit att förvänta sig i Jacksons böcker. För visst blir det så ibland, att om en författare är känd för att twista till slutet, förväntar man sig det som läsare? Då är man boken igenom på jakt efter twisten och lyckas (ibland)) se den komma på mils avstånd. Nu kanske twisten är lätt att se i ”Five Survive” för att den riktar sig till en yngre läsargrupp? Men det innebär inte att jag som läsare ändå känner mig lite snopen att boken spelar ut på exakt det sätt jag trodde den skulle göra.

Påminner om den svagaste delen av Jacksons tidigare succéserie

”Five survive” av Holly Jackson är inte lika spännande som ”A Good Girl’s Guide to Murder”. Däremot påminner ”Five survive” en del om den sista och ganska frustrerande boken i AGGGTM-serien. Det är helt enkelt lite för långsökt alltihopa. Och visst, även Kepler är ganska långsökt. Men med Kepler belönas man med karaktärer man bryr sig om och en berättelse så spännande att tiden stannar. Det lyckas inte ”Five survive” med. Istället känns de åtta timmar som boken utspelar sig under, lite väl långdragna ibland.

Fotnot: A Good Girl’s Guide to Murder av Holly Jackson kommer ut på svenska den 29 maj 2024 hos Modernista. Den svenska titeln är: En duktig flickas handbok i mord.

Karaktärer man känner empati med
6/10