Recension Grady Hendrix Horrorstör

Recension: ”Horrorstör” av Grady Hendrix

//
Cirka 1 minuts lästid

Tänk dig IKEA vid stängningsdags. Kunderna lämnar. Personalen går hem. Väktarna kollar igenom lokalerba och sedan låser de dörrarna. Men vad händer sen? När lamporna släckts och det är goda tio timmar innan lokalerna åter börjar fyllas av personal och kunder. Ja, jag vet inte hur det är på IKEA i Kungens Kurva, men på ORSK möbelvaruhus i Cleveland, Ohio så spökar det i alla fall utav bara tusan. Och det är inga snälla spöken det rör sig om. I ”Horrorstör” låter Grady Hendrix oss följa med under ett nattpass på ORSK.

Något står inte rätt till hos möbeljätten

Varje morgon möts personalen på ORSK av trasiga Kjerring-bokhyllor, krossade vinglas och sönderslagna Liripip-garderober. Försäljningen dalar, säkerhetskamerorna avslöjar ingenting och butikscheferna börjar få panik. För att nysta upp mysteriet blir tre anställda ombedda att jobba ett nio timmar långt skift, från skymning till gryning. Mitt i natten ska de patrullera det tomma varuhuset och under detta nattpass från helvetet, kommer de inte bara tvivla på vad de upplever – de kommer utsätta sig själva och varandra för livsfara.

Klassisk spökhistoria a´la ”haunted house” – med en IKEA-twist

Horrorstör är en klassisk spökhistoria, men i en helt ny typ av miljö. ORSK är inte IKEA, det skriver Hendrix ut tydligt. Men att ORSK har kopierat IKEAs butikskoncept är inget man behöver läsa mellan raderna för att förstå. Konceptet kanske låter fånigt, men ”Horrorstör” (uttalas horrorstore) är faktiskt en riktigt pärla

Boken har ett bra driv och dialogen och karaktärsbygget är, som det alltid är i Gradys böcker, utmärkt. Givetvis bjuder ”Horrorstör” på några (inte särskilt diskreta) kängor till kapitalism och vad som händer när man sätter vinst framför personalens säkerhet. Samtidigt är detta både en rolig och förvånande brutal bok. Har man någonsin arbetat inom ”retail” kommer man, tyvärr, känna igen sig en hel del. Men trots blodet får jag nog ändra klassa ”Horrorstör”som en mysskräckis – i alla fall för oss som inte brukar hänga på IKEA om natten. Men du, se upp för din IKEA-garderob, vem vet vad den har för planer för dig.

Köp ”Horrorstör” hos: Adlibris
Köp ”Horrorstör” hos: Bokus
Köper du hellre second hand? Sök efter ”Horrorstör” hos: Bokbörsen