Recension av Michael Connellys bok "Vägen till frihet"

Recension: ”Vägen till frihet” av Michael Connelly

/
Cirka 1 minuts lästid

Om Mickey Haller och Harry Bosch är namn som låter bekanta, så beror det på att detta är den sjunde boken i Michael Connellys serie om advokaten som arbetar från sin Lincoln. I ”Vägen till frihet” har Mickey Haller riktat in sig på att hjälpa personer som han misstänker kan vara oskyldigt dömda. Harry Bosch, som länge arbetat som polis i Los Angeles, är inte bara advokatens halvbror. Utan han kan också, med sin gedigna erfarenhet av polisutredningar, fungera som en undersökande hjälpreda. Tillsammans tar de sig an fallet med en kvinna som dömts för mordet på hennes man. En man som jobbade som polis, vilket gör att Haller och Bosch får många emot sig när de börjar rota i fallet.

”Vägen till frihet” är så välskriven att den kan läsas fristående

Michael Connelly har skrivit böcker länge. Kanske kan tanken på att läsa del sju i en bokserie ta emot? Men ”Vägen till frihet” går att läsa utan att man har läst hans tidigare böcker. Jag hade lite koll på Mickey Hallers bakgrund. Främst för att jag sett filmen ”The Lincoln Lawyer”, med Matthew McConaughey i huvudrollen, som kom ut år 2011. Men det imponerar på mig att det i boken är så tydligt att flera av personerna har en backstory jag inte känner till. Ändå känns det som att jag får all information jag behöver för att handlingen ska fungera. Det faktum att den huvudsakliga berättelsen är så tydligt avgränsad bidrar ytterligare till att ”Vägen till frihet” fungerar som fristående läsning.

Det finns väldigt många deckare. Och väldigt många deckarserie. Många följer samma formel och jag påstår inte att ”Vägen till frihet” har en superunik berättelse. Det jag ändå tycker gör den här boken till spännande läsning är den höga nivån på hantverket. Det märks att Michael Connelly inte är nybörjare på det han gör. Det märks också att han fortfarande är inspirerad när han skriver. Scener i rättegångsmiljö skulle lätt kunna bli träiga. Istället utspelas några av bokens mest spännande moment i domstolen. Tycker man om deckare generellt så går det inte att vara missnöjd med hur tät och smart Michael Connelly har skrivit ”Vägen till frihet”.