Recension: "Kärlek på Hedgehog Hollow" av Jessica Redland

Recension: “Kärlek på Hedgehog Hollow” av Jessica Redland

/

En gång i tiden hade jag en blogg som hette “Chick lit chick”. Det var så länge sedan att det bara fanns en handfull svenska bokbloggar på den tiden. Jag har alltid älskat chick lit, även om genren nu mer eller mindre bytt namn till feelgood. Lagom till sommaren kommer mitt feelgoodsug som ett brev på posten och jag tror jag kanske hittat den perfekta feelgoodserien att göra mig sällskap i lurarna under kommande morgonpromenader i sommarsolen? Böckerna om Hedgehog Hollow.

Recension av Kärlek på Hedgehog Hollow – första delen i en serie

I “Kärlek på Hedgehog Hollow” möter vi Samantha just när hennes livs kärlek ska gifta sig med hennes rätt så självupptagna kusin (men som också råkar vara Samanthas bästa vän). Strax efter vigseln ber brudparet henne om en tjänst, vilket innebär att hon måste åka iväg med bilen för att hämta en sak. Tyvärr kajkar GPS:en ur och plötsligt finner sig Sammy på en lerig tomt med den rosa klänningen släpandes efter sig. När hon tittar in genom ett smutsigt fönster på huset, ser hon en äldre man som svimmat. Sam är sjuksköterska och räddar hans liv. Tyvärr är han inte särskilt imponerad.

Detta blir dock starten för en ny och innerlig vänskap som leder henne mot drömmen som Thomas (den äldre mannen) och hans fru Gwendoline bar på: att öppna ett räddningscenter  för igelkottar. Men ni ska inte tro att Sams väg är kantad av rosor och lättlösta konflikter. Tvärtom.

Infekterade konflikter och katastrofala familjerelationer

Detta är nämligen en bok där konflikterna är riktigt infekterade. Det är sällan en feelgood gör mig förbannad, men vissa delar av denna bok fick mig att muttra ilsket över attityden hos vissa av karaktärerna. Och jag älskade det. Det finns inget som gör en feelgood så bra, som en god dos misär. Det är ju del av poängen med denna genre: saker går åt helvete men till slut vänder det. Det är en trygghet och det är därför jag älskar feelgood.

Medan de flesta andra feelgoodböcker följer ett ganska tydligt mönster av: dålig sak händer, huvudrollen flyttar, bra saker börjar hända, liten fnurra sker på en tråd, fnurran löser sig, allt blir bra, så är första boken om Hedgehog Hollow och Samantha betydligt mer snårig än så. Som läsare blir jag faktiskt lite förvånad över hur mycket skit Sammy får ta – Jessica Redland är inte snål när hon pytsar ut giftiga relationer, orättvisor och sorg. Lagom till att man tror att allt löst sig, levereras Samantha nya bajsmackor, vilket så klart gör en som läsare ännu mer mån om att hon ska lyckas röja sig fram ur snåret som hennes liv har varit det senaste året (eller åren, om vi ska vara ärliga). Kommer det krävas en röjsåg och häcksax? Kanske!

Läsning som ger mersmak

Direkt när jag hade avslutat “Kärlek på Hedgwhog Hollow” kastade jag mig in i uppföljaren “Nya gäster på Hedgehog Hollow”. Hittills finns tre av böckerna om Hedgehog Hollow översatta till svenska och utgivna av feelgood-proffsen på Lavender Lit. Läser man på engelska, finns det hela sex böcker att grotta ned sig i (även om man kanske helst sparar bok 6, Christmas Miracles at Hedgehog Hollow, till julen?). Böckerna om Hedgehog Hollow ger helt klart mersmak och innehåller allt det jag saknade i feelgood-bokserien om St Felix av Ali McNamara.

Redland har också skrivit en bokserie som utspelar sig i Whitsborough Bay (som också figurerar en del i böckerna om Hedgehog Hollow), som jag nog inte kommer kunna hålla mig borta från. Ska bara öppna ett räddningscenter för igelkottar först – hoppas det finns en marknad för det i en söderförort till Stockholm.

Köp ”Kärlek på Hedgehog Hollow ” av Jessica Redland hos: Adlibris

Mysig miljö
10/10