Recension: "Sällskapet" av Sarah Penner

Recension: “Sällskapet” av Sarah Penner

/

För två år sedan läste jag “Giftmakerskan” av Sarah Penner och älskade varenda liten sida av den. Så när information om Penners nästa bok, Sällskapet (engelsk titel: The London Séance Society), dök upp på Goodreads blev jag peppad. Tyvärr var det fortfarande långt till släppdatum, så jag la till den på min TBR och min väntan började. Så att säga att jag var peppad när den dök upp är en underdrift.

Seanser, 1800-tal och jakt på pengar

När Lennas syster Evie blir mördad i London men brottet förblir olöst, söker Lenna upp den kända spiritisten Vaudeline D’Allaire i Paris 1873. Vaudelines expertområde är att kommunicera med mordoffer för att lösa brott. Lenna blir hennes lärling, precis som Lennas syster Evie tidigare varit. Men det är inte bara Evie som mördats i London senaste tiden, även ordföranden för herrklubben Londons seanssällskap har bragts om livet. Vaudeline anlitas för att sanningen ska fram, men det visar sig snart att Londons seanssällskap ruvar på en hel del mörka hemligheter, vilket försätter Lenna och Vaudeline i omedelbar fara

Året är 1873 och intresset för spiritism är stort. Det är dessutom lukrativt – och där pengar finns att hämta, finns naturligtvis även girighet.

Magplask på Londons skitiga gator

Redan när jag läste “Giftmakerskan”, som jag trots allt älskade, fanns det vissa delar där jag tyckte att saker helt enkelt nystades upp lite för snabbt och enkelt. “Sällskapet” är tyvärr en bok som rätt genomgående utmärker sig för att vara lite väl lättläst. Som läsare ges jag sällan utrymme att fundera och förbryllas: lösningarna serveras mig på silverfat snabbt, regelbundet och utan särskilt mycket omsvep. Det är synd; “Sällskapet” har nämligen alla ingredienser för att kunna vara en spännande och stämningsfull historisk roman med fantasyinslag. Grundstoryn är bra, men när man som läsare inte riktigt tillåts tänka själv ens i början eller mitten av boken, då blir resultatet platt och endimensionellt.

Boken i sig är lättläst, men eftersom jag nästan upplever att jag skrivs på näsan blir mitt läsfokus lidande. Till slut skrockar min man åt hur jag sträcker mig efter mobilen varannan minut “bara för att kolla något”. Dessa grejer som jag prompt måste kolla, är alltid helt orelaterade till boken. Så här beter jag mig helt enkelt inte som läsare när boken griper tag och känns spännande. Till slut läser jag klart den bara för att kunna bocka av den – vilket ärligt talat är den mest otillfredsställande sortens läsning av dem alla.

Köp ”Sällskapet” av Sarah Penner hos: Adlibris
Köp ”Giftmakerskan” av Sarah Penner hos: Adlibris