Recension: “Min lyckliga plats” av Emily Henry

/

Får man vara lite besatt av en författare? Klart man får. En av mina författarbesattheter är Emily Henry som jag tycker är en av de starkast lysande feelgoodstjärnorna just nu. Jag föll pladask direkt när jag läste “Strandläsningsommaren 2020. Sedan började jag följa henne på instagram där hon verkar som en genomhärlig person. Det är sällan jag drömmer om att träffa en viss författare, men Emily Henry står faktiskt på min mycket korta lista över just sådana. Uppenbarligen var jag peppad inför släppet av hennes senaste: “Min lyckliga plats”.

Sammansvetsat kompisgäng hotas av vuxenlivet

I “Min lyckliga plats” möter vi Harriet och Wyn som varit tillsammans i åratal. Del av ett sammansvetsat kompisgäng, vet de inte riktigt hur de ska berätta att de gjort slut. När det är dags för den årliga sommarresan till Maine tillsammans med gänget tvingas de låtsas som att inget har hänt, för denna veckan i Maine är helig och det ska vara good vibes only. Inte så lätt när man inte pratat på fem månader och plötsligt ska dela rum med varandra.

Precis som i flera av Henrys tidigare böcker, löper två tidslinjer genom boken: nutid som varvas med dåtid. I dåtidslinjen får vi följa Harriet och Wyns förhållande från första början för att förstå vad som har lett fram till uppbrottet.

Mysig omgivning och mjuka karaktärer

Genom hela boken, oavsett tidslinje, har Harriet och Wyn en oerhörd kemi och det är svårt att inte omedelbart tycka om dem. Hela kompisgänget är faktiskt rakt igenom ljuvligt och ni vet när man är klar med en bok och drabbas av en plötslig tomhet? Lite så är det att läsa klart “Min lyckliga plats”. Att behöva lämna Maine och hummerfestivalen, Harriet och Wyn och deras vänner – nej, det var något jag inte alls kände mig redo för. Inte för att boken inte kändes klar, för det gör den absolut – den har en väldigt tydlig dramaturgisk kurva och det är kanske inte jättesvårt att lista ut vad som kommer hända. Men ärligt talat, är det också en del av charmen? Letar du efter perfekt läsning för lata semesterdagar eller en bok som lindar in dig i en filt av värme när livet i övrigt svajar? Då är “Min lyckliga plats” något för dig. Glöm Colleen Hoover, det är Emily Henry som kommer ge dig det allra bästa feelgoodmyset.

“Min lyckliga plats” är en trygg bok. Henry leder läsaren genom tid och rum och blandar sockersött med humor och även lite tårar. Ja, faktum är att det här är en bok som, för min del, verkligen gör skäl för sitt namn. Den blir nämligen en lycklig plats för mig, särskilt i tider då omvärlden känns svår och stormig. Ja, den blir min lyckliga plats helt enkelt. Och det är exakt vad jag vill ha ut av en feelgood. Tack för det Emily Henry. Nu ska jag googla vad hus i Maine kostar.

Köp ”Min lyckliga plats ” av Emily Henry hos: Adlibris

Fixar feelgood-feeling
10/10