Recension: ”De ofrälsta” av Robert Harris

/

Det är intressant med historiska romaner när man inte har någon som helst kännedom om den faktiska historiska händelsen. Nog har jag hört talas om Karl I av England (Charles I), och nog är jag intresserad av engelsk historia. Men några detaljer om specifika engelska kungars levnadsöde kände jag inte till. Och absolut inget om jakten på två av de män som signerade domen som förkunnade att Karl I skulle avrättas. Efter att ha läst ”De ofrälsta” känner jag mig inte bara insatt. Jag är också väldigt nyfiken på att läsa mer om denna turbulenta tid i brittisk historia.

”De ofrälsta” handlar om William Goffe och Edward Whalley, två brittiska överstar som aktivt bistod Oliver Cromwell i hans uppror mot kungahuset. Upproret slutades med att kung Charles I avrättades. det är i den händelsen som boken tar avstamp. Efter att monarkin åter fått fäste i England tar den nya regimen upp jakten på alla de män som signerade kungens dödsdom. Goffe och Whalley flyr till kolonierna i vad som nu är USA. Men en inbiten man gör det till sitt livs uppdrag att jaga fatt i dem.

Väldigt enkelt att hänga med

Att läsa ”De ofrälsta” helt utan förförståelse innebär att jag aldrig fastnar vid detaljer. Så som jag kanske skulle ha gjort om något jag känner till väl hade gjorts om till en roman. Allt låter troligt och trovärdigt tycker jag. På det sättet är det lätt att försvinna in i berättelsen. Extra lätt, för att Robert Harris skriver som om han helt enkelt berättar om något han sett med egna ögon. Trots att boken bitvis beskriver tunga ämnen, såsom redogörelser för 1600-tals byråkrati, puritanska regler och återgivelser av militärövningar, så känns den aldrig svår att läsa.

Min läsning av denna bok har skett till stor del på tunnelbanan, i väntrum, i omklädningsrum medan barnen är på simskola. Det hade varit lätt att tappa bort sig när läsningen så ofta avbryts. Men så är det inte. Istället har det varje gång varit lika enkelt att ta upp tråden där jag senaste lämnade den. Det tycker jag säger något om författarens förmåga att skapa en röd tråd. Harris är bra på skala bort det onödiga men bibehålla det som för berättelsen framåt.

Spänningsfylld läsning för den som gillar historia

Förutom att inte känna till något om de historiska händelser som boken handlar om, har jag inte heller någon tidigare erfarenhet av Robert Harris som författare. Men nu vet jag att Harris har skrivit många romaner om historiska händelser. Böcker om allt från andra världskriget till romarriket.

Jag kan inte uttala mig om hur väl han håller sig till sanningen eller om böckerna snarare ska ses som romaner löst baserad på verkliga händelser. I ”De ofrälsa” finns det inslag som helt hittats på av författaren. Men det står också innan själva berättelsen ens inletts. Och jag tycker inte det förtar något från det vi historiskt sett vet faktiskt ägde rum. Själva läsupplevelsen förhöjs snarare. Gillar man historia, men vill ta till sig den som underhållning snarare än att börja bläddra i en riktigthistoriebok, så tror jag böcker som ”De ofrälsta” av Robert Harris träffar mitt i prick.

Köp ”De ofrälsta” av Robert Harris hos: Adlibris
Köp ”De ofrälsta” av Robert Harris hos: Bokus

Historisk korrekthet