recension: martina haag från och med nu

Recension: “Från och med nu” av Martina Haag

/

Det jag verkligen gillar med Martina Haags böcker, är att hon låter kvinnor ta plats. De får vara unga och medelålders. De får ha både brister och styrkor. Och de bjuder alltid oss läsare på en upplevelse som kan ta en från att cringe-gömma sig bakom en kudde medan man läser, till att kasta upp näven i luften i en segergest bara någon minut senare. “Från och med nu” av Martina Haag är inget undantag. Boken balanserar skickligt på gränsen till att man tycker att vissa händelser är lite väl pinsamma, men de räddas snyggt upp av att det också är väldigt roligt.

Två kompisar, en bucketlist

Malin och Tanja träffas på en nyårsfest. Malin är änka sedan sju år tillbaka, medan de kända skådespelerskan Tanja är singe. Tillsammans ingår de i en pakt. Inom ett år ska de uppfylla alla drömmar de någonsin haft, mer eller mindre. Snatta en klänning från Gucci? Kyssa en okänd person högst uppe i Eiffeltornet? Ingenting är för pinsamt, läskigt eller svårt.  Eller jo, det mesta är läskigt och svårt och en hel del är rätt pinsamt, men det är också lite själva poängen. Tillsammans planerar de en resa som ska ge dem minnen för livet, och om prick ett år ska de vara redo att möta sina nya livspartners – för det hävdar en spådam alldeles bestämt.

Feelgood med stråk av sorg

Har man tidigare bara läst “Det är något som inte stämmer” av Martina Haag, kommer man inte helt känna igen sig. Medan “Det är något som inte stämmer” så träffsäkert beskriver insikten att man blir bedragen i ett förhållande att magen dånar av ångest, är “Från och med nu” en betydligt mer lättsam bok som bjuder på samma sorts fnitter som Haags bok från 2006, “Underbar och älskad av alla”, bjöd på.  Men den är för den sakens skull inte helt befriad från smärta och svärta. Malin är trots allt änka och i ett av de första kapitlen får vi tillsammans med henne återuppleva stunden när hon får reda på att hennes man har dött, och när hon ska berätta det för sina barn. Då grät jag rakt ned i morgonkaffet.

Aningens för kort?

För att en feelgood ska bli en bra feelgood, måste det finnas ett stråk av sorg; en förlust, ett misslyckande, något som gör att man kan heja på huvudkaraktären när hen hittar tillbaka till livet igen. Jag hinner nästan bara börja heja på Malin, innan boken är slut dock. Inte för att hon inte är en sympatisk person (det är hon), men för att boken är lite väl kort. Året av utmaningar hinner nästan bara börja, innan det är nytt år igen. Jag hade velat ha mer och jag hade velat lära känna både Malin och Tanja lite bättre; fått hänga lite längre. Detta är dock ett gott betyg, när jag tänker efter. Jag lämnas hellre längtandes efter lite mer, än att avsluta en bok med känslan att den borde ha varit kortare.

“Från och med nu” av Martina Haag är en snabbläst fnitterfest som kommer lyfta ditt humör och kanske själv fundera på vad du ska göra för att ta dig ur gamla hjulspår. Snatta Gucci-klänning? Helst inte. Äta mat på superlyxig restaurant? Ja tack! Extra plus för vårens kanske snyggaste omslag får den helt klart också!

• Köp ”Från och med nu” av Martina Haag hos: Adlibris
  • Köp “Det är något som inte stämmer” av Martina Haag hos: Adlibris
  • Köp “Underbar och älskad av alla” av Martina Haag hos: Adlibris