Döda kvinnor förlåter inte av Katarina Wennstam

Recension: ”Döda kvinnor förlåter inte” av Katarina Wennstam

//

I centrum för Katarina Wennstams författarskap finns alltid kvinnofrågor. Under många år har hon varit en frontfigur när det kommer till kvinnors rättigheter och villkor och har till och med medverkat till lagändringar. Även om ”Döda kvinnor förlåter inte” innebär första boken i en trilogi av historiska romaner, Sekelskiftesmorden, innebär det inte ett skifte bort från kvinnofrågor. Tvärtom. Här bjuds vi nämligen på en djupdykning i kvinnorättshistoria och maken till välresearchad bok var det länge sedan jag läste.

Kvinnofrågor vid sekelskiftet

Wennstam tar oss med till slutet av 1800-talet då en ung flicka hittas död i en pöl av blod på en innergård på söder, natten till nyårsdagen. Det visar sig snart att hon dött i sviterna av en olaglig fosterfördrivning – en abort alltså. Eftersom abort är olagligt vid den här tiden, lägger polisen inga större resurser på att utreda dödsfallet. Men fyra kvinnor som bor i samma trappuppgång, ser snart mönster framträda och anar sig till ett betydligt större problem som bottnar sig i kvinnors brist på rättigheter och samhällets syn på dem.

Fyra kvinnor, fyra samhällsklasser

De fyra kvinnorna, Hildur, Fredrika, Edit och Olga, kommer från fyra olika samhällsklasser. Hildur är en fattig sömmerska och dotter till husets portvakt. Fredrika kommer från en välbeställd familj men har nyligen förlorat båda sina föräldrar. Eftersom hon inte är 21 ännu, är hon fortfarande omyndig och får flytta in hos sin farbrors familj för att agera sällskapsdam åt deras bortskämda döttrar. Edit är hushållerska hos den förmögna änkefrun Olga. Snart ska de fyras vägar korsas och en vänskap de aldrig hade kunnat drömma om kommer att växa fram, samtidigt som de själva väljer att utreda dödsfallet på deras innergård.

Deckare som gräver i kvinnohistoria

Jag hade svårt att lägga från mig ”Döda kvinnor förlåter inte” av Katarina Wennstam, och drabbades av en mindre sorg samma stund boken var utläst. Tillsammans med Olga, Edit, Hildur och Fredrika vill jag nämligen stanna. Då är det en tröst att det kommer komma två böcker till.

Förutom en spännande berättelse med otroligt driv, välskrivna karaktärer jag omedelbart känner för och med, så är ”Döda kvinnor förlåter inte” en grundkurs i kvinnors rättigheter anno 1895. Spoiler alert: de finns knappt. Jag hade koll på en del i den här boken redan, men lärde mig otroligt mycket. Att läsa denna bok är en ögonöppnare och en reality check när det kommer till kvinnors liv och (brist på) rättigheter i en tid som faktiskt inte ligger allt för långt borta från oss.

Läs den!

Köp ”Döda kvinnor förlåter inte” hos: Bokus
Köp ”Döda kvinnor förlåter inte” hos: Adlibris