Recension: ”Amerikansk jord” av Jeanine Cummins

/

Det är så märkligt. När Oprah rekommenderade ett särskilt märke på sängkläder så tog jag till mig det så på djupet att jag än idag bara köper just dessa lakan (och för att de faktiskt är fantastiska). Men när Oprah, eller någon annan kändis med bokklubb, lyfter en viss bok, är min reaktion nästan alltid den motsatta. Jag blir direkt avigt inställd. Något jag tror kan vara förklaringen till att jag är så sen på bollen när det gäller ”Amerikansk jord” av Jeanine Cummins. Men likt så många gånger tidigare, så hade jag fel. Den här boken förtjänar att lyftas och jag förstår nu varför Oprahs bokklubb valde ut den.

Jeanine Cummins skriver som om hon levt det

I händelsernas centrum står Lydia, som abrupt tvingas fly från sin hemstad och från hela sitt liv. Tillsammans med sin nioåriga scen lämnar hon allt och alla, med målet att ta sig till säkerheten i USA. Resan dit, från Acapulco i Mexiko, är extremt farofylld. Lika mycket som Lydia oroar sig över om de ens ska ta sig levande fram, oroar hon sig för vad dessa nya erfarenheter ska göra med henne och med sonen Luca. Under resans gång knyter de nya bekantskaper, som alla har sin egen anledning att fly. På sätt och vis blir ”Amerikansk jord” ett smörgårdsbord av sydamerikanska erfarenheter, där drömmen om ett nytt liv i USA är den främsta gemensamma nämnare.

Det är svårt att som utomstående bedöma trovärdigheten i en bok. Men många scener i ”Amerikansk jord” är så detaljerat beskrivna att det skulle vara lätt att ta dem för självupplevda. Detta trots att en del scenarion är så udda att föreställa sig. Men på något sätt lyckas Jeanine Cummins att få mig att se dem framför mig.

En påminnelse om att inte ta något för givet

En sak jag uppskattar mycket med ”Amerikansk jord” är den reality check som boken bjuder på, på flera olika sätt. Boken ger ett perspektiv på flykt som är enkelt att relatera till, därför att huvudpersonen är enkel att identifiera sig med. (Särskilt om man är en kvinna med barn som gillar böcker.) Berättelsen utspelar sig dessutom i nutid. Även om förutsättningar kan kännas extrema när man bor i Sverige, så finns det hela tiden små detaljer som gör att jag kan föreställa mig själv i scenen jag läser om. Ofta kan hemska historier kännas så långt ifrån en själv, att det inte blir mer än en saga man läser. Så är inte fallet med ”Amerikansk jord”. Det blir en knäpp på näsan för oss som kanske någon tänkt att ingen ont kan hända mig, kan hända här där jag bor och lever mitt liv.

”Amerikansk jord” är spännande på ett sätt som känns

Jeanine Cummins drar mycket skickligt fram ett brett perspektiv av känslor ur mig. ”Amerikansk jord” är inte en bok man skrattar av. Men rädsla, rastlösthet, hopp, sorg och rå ilska har alla sitt utrymme i berättelsen. En stor del av mitt läsande sker i kollektivtrafiken och jag är glad att det varit solglasögonsäsong, för ibland går det bara inte att hålla tårarna tillbaka. Jag uppskattar också att ”Amerikansk jord” inte är så förutsägbar som baksidestexten kanske ger sken av. Visst kan jag ibland ana vad som ska hända, men lika många gånger överraskas jag av händelseutvecklingen.

Det finns inte en tråkig sida i ”Amerikansk jord”. Det är spännande hela tiden. Varje scen är lika realistisk som den är fångande. Jag kan ha vissa invändningar med premisserna för Lydia och Lucas flykt, bakgrundshistorien är kanske det mest långsökta. Men det gör inget. För det binder ändå ihop berättelsen. Jag är tveksam till om jag lärt mig min läxa vad gäller kändisarnas bokklubbar. Men om alla Oprahs bokrekommendationer är lika spännande och gripande som Jeanine Cummins ”Amerikansk jord” så borde jag faktiskt läsa fler av dem.

Köp ”Amerikansk jord” av Jeanine Cummins hos: Adlibris
Köp ”Amerikansk jord” av Jeanine Cummins hos: Bokus