Recension: “When women were dragons” av Kelly Barnhill

/

Tänk dig en värld där kvinnan förväntas sköta allt som har med hemmet och barnen att göra, medan männen kan fokusera på sin karriär och sedan luta sig tillbaka med tidningen när han kommer hem från sitt riktiga jobb. Eller vänta lite… Ja, som ni förstår utspelar sig “When women were dragons” i en verklighet inte helt olik vår. Skillnaden är att en dag 1955, får drygt 600.000 kvinnor nog och förvandlas till drakar som lyfter mot skyn och drar. Många av dem passar dock på att äta upp sina förtryckare först: sin man, sin kvinnohatande chef, kollegor som utsatt dem för övergrepp.

Kvinnor flyr – samhället tiger

Många kvinnor går förlorade och vittnesmålen finns i miljontals, så den amerikanska staten gör det enda rimliga: de lägger locket på. Att prata om drakar är fult, en obscenitet, att nämna de som lämnat är otänkbart. Faktum är att kvinnorna som lämnat samhället i drakform, förträngs. Men de glöms inte bort. Och det ska visa sig att drakar inte heller glömmer sitt förflutna.

Bok känd från BookTok

“When women were dragons” av Kelly Barnhill är en bok som vält TikTok. TikTok-hajpade böcker kan vara en upplevelse att ta sig än – dels för att publiken på Tiktok är yngre än vad jag är, men också för att böcker lever sitt eget liv där. Colleen Hoover, som på det stora hela var en självpublicerad författare, fick TikTok (Aka BookTok) på sin sida och blev en av världens mest sålda författare. Det är svårt att inte imponeras över BookToks kraft. Sedan är det naturligtvis så att flera av BookTok-hajparna inte kan falla alla i smaken. “When women were dragons” faller mig dock inte bara i smaken, den är lika god som den mest delikata handgjorda chokladpralinen.

Kelly Barnhill skriver vackert men samtidigt lättillgängligt. Att läsa om drakarna är som att flyta med i en härligt guppande men inte alltför aggressiv ström. Man tar upp boken för att läsa ett par sidor och plötsligt inser man att man kommit halvvägs.

En bok om att bli lämnad kvar

“When women were dragons” är en tydligt feministisk bok, som främst fokuserar på vita hemmafruars vedermödor under 1950-60-talen. Det är också en bok om att bli lämnad: av sin mamma, av sin man, av sin fru, av sin pappa, av sin moster och av vuxna. Men också om att starta en ny familj, även om den må vara något okonventionell. Och även om tanken på att amerikanska staten skulle lyckas tysta ned att 600.000 kvinnor förvandlats till drakar, är det samtidigt något jag inte skulle bli särskilt förvånad över – vare sig nedtystningen eller att kvinnor till slut säger “fuck this shit” och flyger iväg. Faktum är att mina tänder känns lite vassare bara över att tänka på det.

Köp ”When women were dragons” hos: Adlibris
Köp ”When women were dragons” hos: Bokus

Gör en förbannad