Chrysta Bilton, En familj som andra

Recension: ”En familj som andra” av Chrysta Bilton

/

Flera gånger medan jag läser ”En familj som andra” måste jag ta en paus för att googla. Första gången för att ta reda på vilket år Chrysta Bilton är född. Andra gången för att dubbelkolla att jag hittat rätt. Kan det verkligen stämma att hon – precis som jag – är född i mitten av 1980-talet? Men ändå haft en uppväxt som sett ut såhär?

”En familj som andra” handlar om en familj som få känner igen sig i

”En familj som andra” är en förteckning över författarens Chrysta Biltons barndomsår. De är sannerligen inte som de flestas barndom. Hennes mamma är lesbisk i Los Angeles vid en tid då detta är långt ifrån allmänt accepterat. Hennes längtan efter barn får henne att bestämma sig för att bli mamma på egen hand. För att ge sitt barn de bästa förutsättningarna bestämmer hon sig för att rekrytera sin egen spermadonator. Chrysta föds, och några år efter får hon även en lillasyster.

I boken skriver Chrysta skrupelfritt sin mammas kamp kring sin egen sexualitet, kring beroendeproblematik och om återkommande ekonomiska problem. Ibland får ”En familj som andra” mig att tänka på filmen om Forrest Gump. Eller kanske på boken ”100-åringen som klev ut genom fönstret och försvann”. Det känns som att Chrysta och hennes familj varit med om det mesta, det ena mer osannolikt än det andra. Eftersom boken är skriven ur Chrystas perspektiv är det ofta hjärtskärande att ur det lilla barnets synvinkel höra om livet där föräldraroller kommer och går. Med en pappa som i smyg betalas av deras mamma för att ens träffa sina barn. För att inte tala om all den utsatthet som följer på att ens mamma i perioder lägger alla pengar på droger eller extravagans, när skafferiet är tomt och skolkläderna urvuxna.

Fascinerande bok som till största delen handlar om annat än Chrysta Biltons 35 syskon

Om det är något som förvirrar mig med ”En familj som andra”, så är det bokens underrubrik: ”hur jag upptäckte att jag hade 35 syskon”. Jag skulle gissa att den är placerad där enbart för att väcka uppseende. Visserligen är påståendet korrekt. Chrysta Bilton upptäcker vid en tidpunkt i livet att hon har (minst) 35 syskon. Det är en följd av att hennes pappa insett att han kan försörja sig på regelbundna spermiedonationer. Donationer som görs till en spermiebank som ser mellan fingrarna kring sina egna riktlinjer för max antal barn per donator. Detta är förstås något unikt, och blir också en chock för Chrysta Bilton är sanningen uppdagas för henne.

Men ändå det är nästan något utav en parantes under läsningen. Och jämfört med allt annat chockerande som författaren upplever under sin uppväxt är det tveksamt om den stora skaran syskon är vad som sticker ut mest. Förväntar man sig att boken ska fokusera just på spermiedonationer och släktforskningen som avslöjade den stora syskonskaran så kommer man bli besviken. Men går man in i läsningen utan sådana förväntningar, så bjuder ”En familj som andra” på en bergochdalbana av händelser. Saker som man knappt skulle tro på. Om det inte vore för att Chrysta Bilton skriver om sin kaosartade uppväxt på ett så välorganiserat och trovärdigt sätt. Om författaren bestämmer sig för att skriva fler böcker kommer jag definitivt stå på kö. För den här boken – trots det bitvis upprörande innehållet – var läsningen man fascinerat gled sig genom.

Köp ”En familj som andra” hos: Adlibris
Köp ”En familj som andra” hos: Bokus

Trovärdigt men otroligt