jul i den lilla bokhandeln jenny colgan

Recension: ”Jul i den lilla bokhandeln” av Jenny Colgan

//

Jag har maxat läsningen av julfeelgood denna säsong. Sista boken blev ”Jul i den lilla bokhandeln” av Jenny Colgan, som gavs ut på svenska i år. På vissa ställen beskrivs ”Jul i den lilla bokhandeln” som den fjärde delen av serien om ”Den lilla bokhandeln”. Den detta handlar dock om en helt annat bokhandel i en annan del av Skottland. Ett par karaktärer från boken ”Den lilla bokhandeln i hamnen” dyker förvisso upp, men att räkna i dessa två i samma serie är att pusha det en aning. ”Jul i den lilla bokhandeln” av Jenny Colgan har i år dessutom fått en del 2 i England. Om det nu spelar någon roll.

Den stora butiksdöden x 2

Carmen jobbar på syavdelningen i ett varuhus som lider sviterna av den stora butiksdöden. När varuhuset gör sig av med ett helt gäng anställda, förlorar Carmen sitt jobb. Staden hon bor i erbjuder inte vidare många jobbmöjligheter och Carmen bäddar ned sig i soffan hemma hos sina föräldrar och tröstar sig med reality-TV och sina gamla Kitty-böcker. Ärligt talat är Carmen faktiskt skitjobbig i början av ”Jul i den lilla bokhandeln”. Konstant sur på sin mamma som försöker hjälpa samt svårt avundsjuk på sin framgångsrika syster i Edinburgh.

När Carmens syster Sofia lyckas hitta ett jobb åt Carmen i en nedläggningshotad bokhandel i Edinburgh under julsäsongen, flyttar Carmen motvilligt in hos Sofia och hennes tre (snart fyra) barn. Ingen av systrarna är peppade på denna lösning, men eftersom Sofias man är ute på en lång tjänsteresa behöver hon hjälp från en till vuxen. Ja, utöver sin alldeles outhärdligt förnumstiga au-pair som har infört sockerförbud för hela familjen. Carmen gillar chips, så att hon snart klickar med barnen är kanske inte så förvånande.

Surmulen inledning ger snart vika för maxat julmys

I början av boken tycker jag att Carmen är så jobbig och barnslig att jag inte är säker på att jag vill läsa vidare. Men det tonas snart ned. Den gamla dammiga bokhandeln visar sig också vara så charmerande att det till slut blir svårt att lägga ifrån sig boken.

Colgan har verkligen öst på med julmyset. Edinburgh är dessutom en så härlig kuliss att jag på stört satte mig och googlade resor till Skottland. Man kanske borde göra en Colgan-turné av Skottland? Eller öppna en bokhandel/godisaffär/bageri/restaurant i någon liten skotskt by. Får man tro Colgan, kommer lokalbefolkningen till slut se till att vilken affärsverksamhet som helst kommer bära sig. Oavsett hur liten staden är.

Köp ”Jul i den lilla bokhandeln” hos: Adlibris
Köp ”Jul i den lilla bokhandeln” hos: Bokus

Följer receptet för en klassisk feelgood