Recension av Lisa Taddeos reportagebok "Tre kvinnor"

Recension: ”Tre kvinnor” av Lisa Taddeo

/
Cirka 1 minuts lästid

År 2019 gavs Lisa Taddeos bok ”Three women” ut. Strax därefter var den översatt till svenska, då med titeln ”Tre kvinnor”. Boken har nu blivit en tv-serie som i slutet av 2023 finns tillgänglig på SVT Play, där skådespelerskan Shailene Woodley spelar huvudrollen. Tv-serien har fått blandade recensioner. Men det ska man på intet sätt tro speglar boken. Och tycker man att tv-serien var intressant, bör man kasta sig över boken som – som alltid – går betydligt djupare. De många fler detaljerna i det skrivna formatet skildrar alla de nyanser det är att vara kvinna.

”Tre kvinnor” är Lisa Taddeos reportagebo, där hon under åtta år följt och på djupet intervjuat tre kvinnor. Boken fokuserar lika mycket på kvinnornas känsloliv som på deras sexliv. Författaren räds inte för att porträttera subjekten Lina, Maggie och Sloan med alla deras fel och imperfektioner. Alla tre har de under dessa år kämpat med relationer, ett utsatt förflutet och den ständiga kampen mellan vem man är och vem andra vill att man ska vara.

”Tre kvinnor” är en bok som fångar en för många år framöver

”Tre kvinnor” är en mycket stark bok. Nästan fyra år efter att jag läste den kan jag fortfarande minnas vissa scener ur den som om jag läst dem igår. Boken är på många sätt ett feministisk ställningstagande, och synliggör samtidigt det komplexa i sexuell frigörelse. Den får mig som läsare att låta tankarna tumla runt inne i huvudet. Skulle jag kunna göra det den kvinnan gör? Vad tänker jag om andra kvinnor som lever sitt liv på det sättet?

Lisa Taddeo skildrar hjärtskärande de övergrepp Maggie utsätts för av sin lärare, och det fortsätta övergreppet det är att genomgå en rättegång. Att vara misstrodd. Hon skriver med ömhet om Lina, vars förhållande är raka motsatsen till det hon vill ha och får henne att föreställa sig döden runt hörnet. Och hon berättar om Sloane, vars relation är långt ifrån det som brukar anses det normala. Men som trots det ändå väljer att gå sin egen väg. Om genus är ett ämne som intresserar en, så måste man läsa ”Tre kvinnor”. Men det räcker med att bara vara intresserad av människor för att direkt bli som uppslukad av den här boken.

Köp ”Tre kvinnor” hos: Adlibris
Köp ”Tre kvinnor” hos: Bokus

Fångande språk