Recension av boken "J&B" av Philip Teir, som handlar om Jörn och Bitte Donner

Recension: ”J&B” av Philip Teir

/

”J&B”, med undertiteln ”Scener ur ett skenäktenskap” är skriven av journalisten Philip Teir. Han kände Jörn Donner och hade diskuterat möjligheten att skriva hans biografi. Men efter Jörn Donners död i januari 2020 så förändrades förutsättningarna. Donners änka och mamma till de två yngsta av hans sex barn, Bitte Westerlund, upptäcker då att deras livs ihop inte riktigt varit vad det sett ut. Under deras nästan 40 år tillsammans visade det sig att Donner haft många andra relationer.

Parallellt som Teir påbörjar arbetet med sin bok, börjar Bitte rensa och organisera. Hennes mål är att få klarhet i hur många andra kvinnor Jörn Donner egentligen haft. Helst vill hon ta kontakt med dem också. Med en stark känsla av att ha blivit försmådd häller hon delar av sin makes aska på den kompost han så innerligt avskydd under sitt liv.

Boken om Jörn Donner får mig att tänka på regler och relationer

Det är tvära kast mellan dåtid och nutid men man sugs direkt in i paret Donners värld. ”J&B” går ruskigt snabbt att läsa. Dels för att Jörn Donners liv är både fartfyllt och intressant, dels för att det ständigt dyker upp nya avslöjanden. Många biografier är rätt rakt på sak. Men ”J&B” ger upphov till mycket att tänka på för mig som läsare, både kring mig själv och kring samhällsfenomen. Philip Teirs skildring av Jörn Donners liv lämnade mig med följande anteckningar i telefonen:

1. Olika livsregler för män och kvinnor

Boken fokuserar främst på Jörn Donners privatliv, även om hans bedrifter i yrkeslivet finns med som kuliss. ”J&B” är skriven med hans änka som viktig källa. Bitte Westerlund blir efter Donners död som besatt av att reda ut sin framlidne makes livslinje. Framför allt med fokus på hans relationer med andra kvinnor. Många av dem medan de var tillsammans och senare även gifta. Det är inte första gången man hör om en man som lever dubbelliv, som går från kvinna till kvinna och lämnar krossade hjärtan och bortvalda barn bakom sig. Skulle en kvinna kunna bete sig på samma sätt och fortsätta vara uppskattad i samhället? Skulle en kvinnlig politiker kunna överge ett barn, och ändå ha folkets förtroende?

2. Ett problem som tillhör en äldre generation?

Först efter Jörn Donners död kommer anledningen till hans hemlighetsfulla livsstil fram i ljuset. Oupphörliga relationer med andra kvinnor. Vissa relationer har bestått under många decennier. En i boken anonym kvinna träffar han så sent som några dagar före sin död, de har utväxlat över 500 mail med varandra. Att kunna hålla sådant hemligt när man är en offentlig person hör troligen svunna tider till. Att i modern tid vara ett igenkänt namn och ansikte innebär att man ständigt blir kartlagd, vare sig man vill eller inte. Skulle det gå att vara otrogen att det kom fram? Utan att någon fick reda på det och skickade ett anonymt DM?

3. Livets förgänglighet

Att se någon annans hela livsbana nedtecknad påminner mig om två saker. Dels att jag ska leva mitt liv, göra mina val, för min egen skull. Alla är upptagna med sitt. Allt Jörn Donner kämpat med var viktigt för honom och de omkring honom, men de flesta människor lämnar inga större ringar på vattnet. Dels att man inte behöver tänka så mycket på sitt eftermäle. Man är ju ändå död när man är död. Och snabbt bortglömd blir man dessutom. Även om man vunnit en Oscar och suttit i Europaparlamentet. Ge det en generation så är man blott ett vagt igenkännbart namn för de flesta.

Köp ”J&B” hos: Bokus
Köp ”J&B” hos: Adlibris

Hemligheter som kommer fram i ljuset