Recension: "Yellowface" R. F. Kuang

Recension: ”Yellowface” av R. F. Kuang

/

Den 12 juni i år släpps ”Yellowface” av R. F. Kuang på svenska av Albert Bonniers Förlag. Vilken treat! ”Yellowface” var nämligen en bok som jag föll både omedelbart och hårt för. De allra flesta böcker har en startsträcka, men med Kuangs bok hann jag inte längre än ett par sidor innan jag visste att jag skulle älska den. Kanske att jag faktiskt redan gjorde det. Jag är inte ensam om detta: ”Yellowface” vann nämligen ”Best Fiction” 2023 Goodreads Choice Awards – vilket väl får räknas som tävlingens storsvinst.

Ett dödsfall och en bokstöld

Athena Liu är en bästsäljande författare och mediernas darling. Hennes gamla kurskamrat June Hayward är… ja, hon må vara många saker, men särskilt framgångsrik är hon inte. Medan Athenas böcker tas emot av världen med stor öppen famn, har June inte lyckats släppa mer än en bok – och den boken blev i ärlighetens namn ingen hit. Men plötsligt dör Athena och June lägger vantarna på hennes färdigskrivna manus. Det är inte det enda hon lägger vantarna på. För att boken ska kännas trovärdig, korrigerar hon sitt namn en aning. June blir Juniper Song och ”hennes” bok om kinesiska krigsveteraner får ett varm mottagande. Det pratas till och med om filmatisering.

Men Juniper ska snart inse att, ju högre man klättrat, desto längre och hårdare blir fallet. I dessa dagar av internet, är naturligtvis folk henne på spåren. Varför har hon tagit ett namn som kan misstas som kinesiskt? Och har inte berättartekniken i hennes bästsäljare gemensamma drag med Athena Lius författarskap? Hur långt är Juniper/June redo att gå för att bevara sin hemlighet? Ganska långt ska det visa sig.

Huvudkaraktären ger läsaren splittrade känslor

När jag har läst andras recensioner av ”Yellowface” är en återkommande kommentar att det är svårt med en huvudkaraktär som är så osympatisk. Och ja: hon är en tjuv, en bedragare, har en unken människosyn och kan rättfärdiga i stort sett vad som helst, så länge det gynnar henne. Men samtidigt kan jag inte låta bli att heja på henne? Jag vill att hon ska komma undan med det för på ett sätt känner jag igen mig? Yikes, det borde man kanske inte erkänna. Men hear me out!

Det är inte så att jag skulle ägna mig åt identitetsstöld eller stjäla en bok, men den där längtan efter att nå framgång med sitt skrivande. Att känna att det går bättre för alla andra. Ja men ni vet, vanliga tankar om att inte vara bra nog inom sitt gebit, helt enkelt. Det ska dock sägas att i takt med att Juniper gör det ena kassa valet efter det andra under berättelsens gång, tappar man successivt eventuella sympatier. För ärligt talat, hon är inte bara rätt klantig, hon är också alldeles särskilt självcentrerad.

”Yellowface” är en satirisk skildring av bokbranschen som kryddats av identitetsstöld, kulturell appropriering, sociala medier och cancelkultur. Vi får smaka på hur svårt det är att ta sig fram, hur svårt det är att hålla sig aktuell. Hur slumpen visserligen kan avgöra vem som når framgång men också att det ibland finns helt andra tankar bakom en utgiven bok än vad man som läsare kan ana sig till. Boken är omöjlig att lägga ifrån sig och jag plöjde den riktigt snabbt Nästan för snabbt, för nu kan jag inte låta bli att vara lite avundsjuk på alla som ännu inte har läst den. Spänn fast säkerhetsbältet och gör dig redo för en kittlande åktur som ibland spårar ur helt. På det allra bästa sättet.

Köp ”Yellowface” hos: Bokus
Köp ”Yellowface” hos: Adlibris

Oförutsägbar berättelse med knorrar