Recension: Strandläsning av Emily Henry

Recension: “Strandläsning” av Emily Henry

/

“Strandläsning” av Emily Henry var mitt första möte med Henry, och det var kärlek vid första bladvändningen. Gillade man hennes bok “Bokälskare”, kommer man definitivt att tycka om “Strandläsning” som faktiskt är snäppet vassare. Strandläsning kom ut först i raden av de feelgoodböcker som gjort henne omåttligt poppis på Goodreads: med både “Strandläsning”  (2020), “Sommarmöten” (2021) “Bokälskare” (2022) har Emily Henry vunnit årets romance på Goodreads – tre år på raken. Det vill inte säga lite med tanke på att Colleen Hoover, som mer eller mindre äger internet och romancegenren just nu, också var nominerad med två böcker 2022.

Omaka författare blir grannar

Augustus Everett och January Andrews är två författare som inte kan relatera till varandra alls. Augustus är känd för sina kritiker rosade romaner medan January är feelgoodförfattare och skriver den sortens böcker som män som Augustus rynkar på näsan åt. Under sommmaren blir de tillfälliga grannar i varsitt strandhus. En kväll bestämmer de sig för att anta en utmaning: Augustus ska skriva en feelgood medan January ska skriva nästa stora amerikanska roman – i hopp om att detta ska lösa deras respektive skrivkramp. De ska lotsa varandra och har naturligtvis inga planer på att bli kära – eftersom de faktiskt finner varandra rätt irriterande.

”Strandläsning” av Emily Henry

Inget unikt grepp – men förtjusande ändå

Ja, som ni hör är det kanske inte ett unikt upplägg för en feelgood, men det funkar. Det inte bara funkar, det är faktiskt riktigt bra. Henry skriver på ett sätt som för mig är omöjligt att motstå: en gnutta sorg, en stor dos humor, och karaktärer som är väldigt lätta att gilla. Här behöver vi inte oroa oss för våldsamma äkta män eller demoner som hotar med att driva fram en apokalyps. Henry ger oss istället en mysig kuststad som i och för sig rymmer lämningar av en tidigare sekt som fick ett våldsamt avlsut, men också en mysig bokhandel med tillhörande bokcirkel, invånare som är välkomnande och ja, banne mig om det inte är lite Stars Hollow-vibbar över denna stad, nu när jag tänker efter.

Perfekt verklighetsflykt i väntan på “Min lyckliga plats”

Är man ute efter en genommysig feelgood, när omvärlden känns aggressiv, dyr och lite läskig, då är Henrys böcker överlag ett bra val, och i synnerhet “Strandläsning”. Vid närmare eftertanke måste jag nog ägna lite tid åt att googla strandstugor och drömma om en annan verklighet ett tag nu. Och sedan ska jag längta efter Emily Henrys kommande bok: “Min lyckliga plats” (engelsk titel: Happy Place), som kommer ut hos Lavender Lit i maj 2023.

”Beach reads” blir film

I dagarna stod det klart att ”Strandläsning”, eller ”Beach Reads” kommer att bli film. Den ska regisseras av Emmy-nominerade författaren och regissören Yulin Kuang. Kuang har också arbetat med att ta Henrys bok ”People we meet on vacation” till stora duken (eller i alla fall streamingtjänsterna – vi får väl se vart de landar).

Köp ”Strandläsning” av Emily Henry hos: Adlibris

Bevaka ”Min lyckliga plats ” av Emily Henry hos: Adlibris