Recension av Om en syster av Marcus Jarl

Recension: ”Om en syster” av Marcus Jarl

Ibland är det svårt att sätta fingret på precis varför man tycker om något. Det är bara en diffus känsla. Så känner jag för ”Om en syster”. Det finns inte någon enskild del av boken som sticker ut sådär alldeles extra mycket för mig. Snarare är det helheten som gör att jag fastnar för berättelsen. ”Om en syster” är full av starkt beskrivna relationer. Här finns fångande miljöer, förklarade med stor detaljprecision, och en uppseendeväckande – men samtidigt inte för otrolig – handling. Tillsammans gör det att jag verkligen fastnar för den här berättelsen.

”Om en syster” kretsar kring två systar, Liv och Julia. Julia arbetar som sjuksköterskor och tar hand om sjuka bebisar, samtidigt som hon gör sitt bästa som ensamstående mamma. Sonens pappa finns visserligen med i bilden. Men snarare än att samarbeta med Julia försöker han göra hennes liv till ett helvete. Liv lever i en helt kontrasterande vardag. Tillsammans med sin make Henrik bor hon i en stor, vacker villa i skärgårdsmiljö. Hon ägnar dagarna åt att ta hand om deras två, små barn. Visst drömmer hon ibland om att börja arbeta igen, men livet är ju rätt så perfekt som det är. Men så händer det som alltid händer, helt plötsligt ställs hela livet på ända. I ”Om en syster” byggs detta upp precis lagom mycket. Och det dröjer inte längre förrän sida efter sida fylls av ett virrvarr av handling.

Fascinerande detaljrika miljöbeskrivningar från neonatalen

”Om en syster” är inte Marcus Jarls första bok, och han har inte heller alltid varit författare. Efter att ha läst ut boken, och läst på om Marcus Jarl, lärde jag mig att han är utbildad specialistsjuksköterska. Och att han arbetat på neonatalen på Södersjukhuset. Det visste jag inte om medan jag läste, men jag blir inte ett dugg förvånad. Stora delar av bokens handling utspelar sig på neonatalen på ett icke namngivet sjukhus i Stockholm. Beskrivningarna av hur det är på neo är full av nyanser. Hur det luktar, alla maskiner som piper, hur föräldrarna som vakar över sina barn mår. Allt är så otroligt ruskigt spot on. Det baserar jag på det faktum att jag själv låg på neo på SÖS med mitt äldsta barn.

Trots att det är snart femton år sedan så väcker ”Om en syster” minnen till liv i mig. Händelser från neo som jag hade helt hade glömt bort fram till nu. Det var både fint och lite sorgligt också, trots att mitt barn är en pigg och frisk fjortonåring nu. Men jag tror faktiskt att även den som inte har egen erfarenhet av neonatalen skulle få en tydlig bild av hur livet ser ut därinne.

”Om en syster” är en fantastiskt fin bok som präglas av starka relationer

Marcus Jarl har en väldigt träffsäker förmåga att beskriva miljöer. Det gör att man lätt kan kliva in i dem i tankarna under läsningen. Det ihop med en gripande handling, och karaktärer som man känner för trots (eller kanske för att) de inte alls är perfekta, gör mig väldigt nyfiken på att läsa mer av denna för mig helt okända författare. Speciellt tycker jag om hur relationerna beskrivs, särskilt den mellan de två systarna. Här finns en värme och en omsorg, och en hel del som för mig att fundera på vad förlåtelse innebär. ”Om en syster” är en bok värd att upptäckas av fler läsare.

Köp ”Om en syster” hos: Adlibris
Köp ”Om en syster” hos: Bokus

Beskrivningar av neonatalen