Bland berömda svenskar 62 promenader på stockholms begravningsplatser

Recension: ”Bland berömda svenskar” av Bo Hedin & Arne Norlin

//

Ibland inbillar jag mig att jag är en udda fågel med intressen som sticker ut från normen. Eller ja, det är väl så jag vill att det ska vara. Var trots allt en tonåring på 90-talet med livsmottot: bara döda fiskar flyter med strömmen. När jag började posta om min kärlek till kyrkogårdar på instagram, visade det sig dock snabbt att jag var långt från ensam med detta intresse. Tydligen är det till och med rätt vanligt att folk uppskattar en kyrkogårdspromenad för att djupandas och hitta lite stillhet.

62 promenader på Stockholms begravningsplatser

Någon gång, när jag vandrade planlöst mellan gravvårdar på en känd kyrkogård i stan, tänkte jag att det vore trevligt med en bok som berättade vart berömda svenskar fått sin sista vila. Som en beställning på posten, fick jag bara ett par dagar senare mail om boken ”Bland berömda svenskar – 62 promenader på Stockholms begravningsplatser” av Bo Hedin & Arne Norlin. Detta var exakt vad jag längtade efter: en guidebok inte bara till berömda svenskars gravar i Stockholm, utan även till själva begravningsplatserna.

Denna bok innehåller 62 kyrkogårdspromenader. Varje kapitel innehåller instruktioner om hur man tar sig till de olika begravningsplatserna med olika färdmedel. Extra plus får de kapitel som innehåller en tydlig karta med de omnämnda gravarna utmarkerade. Om du, likt mig, är en gravplatspromenerare, vet du hur svårt det kan vara att orientera sig på en begravningsplats. Detta var något som skolorienteringen missade!

Promenera för att minnas

Givetvis innehåller olika avsnitten också historier kring de som begravts där och naturligtvis om begravningsplatsen i sig. Denna bok är faktiskt en riktig pärla för den historieintresserade, den som släktforskar och för oss vanliga kyrkogårdsflanörer.

Skulle man någon gång känna att det är märkligt att turista på en kyrkogård, tycker jag du ska tänka om. En begravningsplats är till för att hylla livet och minnas de som har dött. Om ingen rör sig på kyrkogårdarna, blir gravvårdarna minnen som ingen får ta del av. Så på med jackan, ta med ett ljus till minneslunden, och börja upptäck personerna och platserna där de vilar. Vill du ha sällskap på dina kyrkogårdsutflykter? Detta är en perfekt liten present till en vän som öppnar famnen för lite mörker, sorg och minnen. Eller varför inte ge bort den istället för en halvvissen julstjärna när du ska på glöggmingel. Inget säger ”god jul” så som en bok om döden.

Köp ”Bland berömda svenskar” hos: Adlibris
Köp ”Bland berömda svenskar” hos: Bokus