Recension: ”Mord enligt manus” av Dennis Magnusson

/

”Mord enligt manus” blev år 2021 nominerad till bästa kriminalroman av Svenska Deckarakademin. Efter att ha läst boken förstod jag till fullo varför. Det är länge sedan jag blev såhär uppiggad av att läsa en deckare. Men det är också svårt att sätta fingret på exakt varför ”Mord enligt manus” känns fräsch och nytänkande.

Vi det här laget har man lärt sig att förvänta sig oväntade händelseutvecklingar. Den här deckaren är inget undantag, nog väntar det en eller annan plot twist runt hörnet. Berättelsens premiss är väl inte heller unik, med en huvudkaraktär som råkar befinna sig på rätt ställe och som på eget bevåg drar igång en privatspaning, mot bättre vetande. Dessutom finns där ett eget förflutet med mörka hemligheter. Visst känns det som något man läst förut? Men när jag läser Dennis Magnussons ”Mord för manus” känns det faktiskt som att det är första gången.

”Mord enligt manus” ger ny, pigg vinkel på kriminalromanen

Sebastian Lager är manusförfattaren vars liv tagit en vändning mot det sämre. Efter hans frus död blir han ensamstående pappa till en trulig tonårsdotter, och tar jobb som lärare för en manuskurs för att försöka få ihop sin stapplande ekonomi. Mitt under ett möte med en av sina elever så grips den unge mannen, efter att hans flickvän plötsligt försvunnit. Sebastian Lager har svårt att släppa händelsen och börjar inte bara göra sina egna undersökningar. Han bestämmer sig även för att göra en true crime-podd om upptäckterna han gör.

Även om ”Mord för manus” uppstaplad som ovan inte verkar avvika från det vanliga, så blev jag mycket positivt överraskad av läsupplevelsen. Precis när man tror att händelserna ska följa manus (pun intended) för en klassisk kriminalroman så händer något som gör att allt ställs på sin ända. Och även när jag förväntar mig en sån vändning, så är den aldrig som jag tänkt mig. Inte heller huvudpersonen, Sebastian Lager, är som man tänker sig. Jag är framför allt förvånad över hans usla föräldraskap, men ändå rätt uppfriskad av hur det varken förklaras eller ursäktas. Han bara är så. Och så kan det ju också vara, och det är inte helt fel att den typen av relationer också ges utrymme ibland.

Spännande läsning som ger rejäl mersmak

Ännu en stark sida hos boken är hur Dennis Magnussons skriver. Språket suger in en, det är beskrivande men aldrig långrandigt. ”Mord enlig manus” är en sann blandvändare, där man nästan glömmer att man läser en bok för att man är så upptagen med att få veta vad som ska hända härnäst. Det är alltså inte konstigt att jag direkt efter att boken var utläst, gav mig i kast med uppföljande – ”Döden förevigad”.

Köp ”Mord enligt manus” hos: Adlibris
Köp ”Mord enligt manus” hos: Bokus

Miljöfrossa för den som bor söder om söder i Stockholm