Recension: ”Döden förevigad” av Dennis Magnusson

/

”Döden förevigad” är Dennis Magnussons uppföljare till kriminalromanen ”Mord enligt manus”. Precis som den första boken kretsar även denna runt manusförfattaren Sebastian Lager. En man som bara till hälften verkar kapabel att lära sig av sina misstag? För trots bättre vetande ger han sig åter igen ut på ett eget spaningsutdrag. Detta efter att – åter igen – ha snubblat över ett mord inom bekantskapskretsen.

Boken inleds med att Sebastian Lagers vän Konrad plötsligt inte finns på plats i skivbutiken han driver i en gränd i Gamla Stan. Trots att de skulle mötas där för överlämning av en LP-skiva, står annan man i kassan. Sebastian tar sig hem till Konrad för att kolla läget, men möts av en uppbruten ytterdörr och en död kropp på vardagsrumsgolvet. I ett snabbt virrvarr avlöser händelserna därefter varandra. Sebastian tar för andra gången på sig rollen som inofficiell utredare. Detta trots att hans kontakter inom polisen bestämt ber honom att låta bli.

”Döden förevigad” innehåller många olika trådar

Grundupplägget känns igen från den första boken men denna titel är inte rakt av en favorit i repris. Visserligen återkommer många karaktärer, såsom Lagers tonårsdotter, hennes bästa vän samt dennas föräldrar. De är samma personer som producerade den podd som ”Mord enligt manus” till stor del kretsade kring. I denna bok håller sig huvudpersonen, klokt nog, på långt avstånd från poddinspelandet. Men nyfikenheten rinner likväl över brädden, så Sebastian tackar ja till uppdraget att finna den inspelning som man misstänker ligger till grunden för det mord som skett. Samtidigt får han via sina podd-producenter ett nytt manusupdrag. Och allt vad handlingen framskrider verkar de många lösa trådarna leda fram till samma knut.

”Döden förevigad” är inte fullt lika originell som den första boken i serien om Sebastian Lager. Men ribban är högt lagd. Och även denna bok är en jämförelsevis ytterst fräsch deckare, som för handlingen framåt utan en tråkigt stund. Även om det förstås aldrig skulle hända en själv (att man råkar känna sig nödgad att driva en privat mordutredning) så känns ”Döden förevigad” på något vis fullt trovärdig. Åtminstone nästan hela vägen fram till slutet. När många andra svenska deckare lunkar på i redan väl uppkörda hjulspår så tycker jag att Dennis Magnusson har något som känns – ja, piggare på något sätt.

Spännande läsning med karaktärer som trots sina fel växer sig på en

Läsglädjen är stor även när det skaver. Sebastian Lager är exempelvis fortfarande en helt värdelös pappa. Jag är själv relativt nybliven tonårsförälder, och ska kanske inte döma. Men Lager är trots allt en fiktiv karaktär, så jag vågar skriva att jag ofta häpnar över hur han agerar även i denna bok. Alla återkommande karaktärer utvecklas dock lagom långsamt och lagom trovärdigt, så vare sig jag vill eller inte så bygger jag en relation med dem.

Jag hoppas verkligen det kommer fler böcker om Sebastian Lager. Dennis Magnusson både lägger upp handlingen i grunden och målar med ord upp den för läsaren med en teknik som imponerar. Samtidigt oroar jag mig för att den där pigga känslan och det lite nya greppet på klassiska händelseförvecklingar ska försvinna med tiden. Ju fler, allt mer osannolika, scenarion Sebastian Lager råkar klampa in i, desto mer långsökt måste det väl bli? Fast det känns onödigt att ta ut något negativt i förskott. ”Döden förevigad”, precis som ”Mord enligt manus”, är en ruskigt spännande kriminalroman som flera gånger lyckas kollra bort mig. Boken bjuder på oväntade händelseförvecklingar på ett sätt jag inte såg komma, men som ändå känns fullt möjliga. Sånt har jag, som ett fan av spännande deckare, väldigt svårt att få nog av.

Köp ”Döden förevigad” hos: Adlibris
Köp ”Döden förevigad” hos: Bokus

Ett riktigt finsnickeri till handling