Inget av det här är sant Lisa Jewell Recension

Recension: ”Inget av det här är sant” av Lisa Jewell

/

Lisa Jewell har gått från feelgoodmästare till mästerlig deckarförfattare. Hennes böcker är alltid väldigt slukbara, och ”Inget av det här är sant” är sannerligen inget undantag. När du öppnar den här boken ska du vara beredd på att inte vilja lägga den ifrån dig innan du läst ut den.

Att plötsligt befinna sig i en true crime-podd

När journalisten och poddaren Alix Winters firar sin 45-årsdag på restaurant, möter hon Josie Fair som visar sig vara Alixs födelsedagstvilling. De delar samma födelsedag och visar sig dessutom vara födda på samma förlossningsavdeltning, samma år. Vad som var ett snabbt och lättglömt möte för Alix, betyder mycket mer för Josie. Det visar sig snabbt att Josie lever ett inrutat och klaustrofobiskt liv och när hon upptäcker Alixs podd och framgångsrika kvinnor, inser hon att hennes liv också går att förändra. Och hon vill att Alix ska dokumentera hennes livsförvandling genom en podd.

Det tar inte lång tid innan Alix inser att Josie bär på mörka hemligheter. RIKTIGT mörka hemligheter. Vad som egentligen skulle vara en utforskande och inspirerande livsstilspodd förvandlas, utan att Alix riktigt märker det, till en true crime-podd i realtid.

Antagonist som kryper in under huden på läsaren

Det tar inte många sidor innan Josie börjar krypa in under huden på läsaren. Det är tydligt att något inte står rätt till med henne: varför lever hon med en man som hon träffade när hon var 13 och han 40+? Varför kommer hennes vuxna dotter inte ut från sitt rum? Och varför i hela fridens namn klär hon sig från topp till tå i denim? Lisa Jewell kunde ju inte gärna veta att denim skulle vara tillbaka på catwalken just som denna bok släpptes. Men oavsett om det är trendigt eller inte, så är det olustigt med någon som till och med har jeansgardiner hemma.

Kraftiga svängar i berättelsen gör läsningen kul

Lisa Jewell är bra på att twista till historien. Det ska gudarna veta att även ”Inget av det här är sant” kryddas med knorrar hela vägen fram till slutet. Vid ett par tillfällen tänker jag att visa vägar som denna berättelse tar är lite väl osannolika. Samtidigt är det just detta som gör åkturen spännande med Lisa Jewells böcker. Precis när man tror att man har koll på läget, svänger vägen kraftigt åt andra hållet. Det är bara att spänna fast sig och åka med. Ja, och se till att man har ett luftigt schema så inget stör ens bladvändande.

Bok att försvinna in i
9/10
Osannolik men spännande berättelse