Recension: ”Will my cat eat my eyeballs?” av Caitlin Doughty

/

Nu när vi vinkar farväl till Halloween och går in i Allhelgonaveckan, kan man konstatera att dessa dagar i slutet av oktober och början av november, handlar mycket om döden. Vi tänkte passa på att tipsa om böcker som handlar just om döden under dessa dagar som leder fram till Allhelgona, och börjar lite lättsamt med faktaboken ”Will my cat eat my eyeballs – Big questions from tiny moratals about death” skriven av Caitlin Doughty. Doughty är begravningsentreprenör och har ett superintressant konto på instagram där hon skriver om just döden och när hon släppte denna bok för några år sedan klickade jag hem den i rekordfart.

Will my cat eat my eyeballs av Caitlin Doughty

Besvarar frågorna om döden du inte vågat ställa

”Will my cat eat my eyeballs” är en bok som egentligen riktar sig till barn och det är just frågor från barn som Doughty svarar på i boken. Barn är toppen, för de vågar ställa de där frågorna som även vi vuxna går omkring och funderar på, som till exempel: kommer katten äta mina ögon om jag dör hemma och ingen kan mata mitt älskade husdjur. Eller: vad händer om man ska begrava någon men det är tjäle i marken? Eller varför inte: vad skulle hända vid kremeringen om man hade svalt en påse opoppade popcorn precis innan man dog? Ja, här finns både roliga frågor, men också mer allvarliga funderingar kring varför djur inte gräver upp gravar, varför den döda kroppen förändras i färg och hur det kommer sig att folk rapporterar om ett vitt ljus när de har en nära döden-upplevelse.

Svar om döden med glimten i ögat

Jag köpte inte ”Will my cat eat my eyeballs” till barnen, utan helt och hållet till mig själv. Men när jag satt uppkrupen i soffhörnet blev det spontan högläsning för hela familjen. För mig, som periodvis har burit omkring på en hel del dödsångest, har alla Caitlin Doughtys böcker varit som balsam för en orolig själ. De har satt döden i ett annat perspektiv för min egen del (även om de inte gör så mycket för ångesten jag känner när jag tänker på att förlora personer jag älskar). Att den här boken är skriven för en yngre publik är tydligt på det sättet att tilltalet är kryddat med en hel del humor och tonen är mjuk. Även om frågorna är saker man kan fundera över i sina mest deppiga stunder, är Doughtys svar så välformulerade och avväpnande att det blir en mysig och rolig lässtund och aldrig läskigt eller deppigt.

Det här är en bok som bjuder på många aha-upplevelser och man kan räkna med att avbryta sig själv mitt i läsningen för att säga till sitt sällskap: ”hallå, lyssna på det här”. För att inte tala om allt material man har till fikarasten på jobbet. ”Will my cat eat my eyeballs” är en bok att plocka fram lite då och då och låta sig fascineras, för erkänn att du också undrar vad som händer om man dör mitt under en rymdfärd!

Aha-upplevelser
10/10
Bladvändarpotential