Recension: ”Windsorknuten” av S.J. Bennett

När jag ska läsa feel good beter sig min hjärna på ett sätt den aldrig annars gör. Koncentrationsförmågan försvinner. Minsta lilla gör mig distraherad nog att lägga ned boken. Är det kanske för att jag har matat hjärnan med för mycket action? Klarar den inte av lugnt tempo och behagliga scener längre? Något är det i alla fall, för min DNF-kvot är som absolut högst när jag ger mig på feel good-böcker. Så till den grad att jag knappt försöker läsa dem längre.

Men nu har jag kanske hittat vägen ur det. Efter att ha hört talas om feel-good-mystery så snubblade jag över en serie böcker av S.J. Bennett, med en premiss som verkligen tilltalade mig. ”Windsorknuten” är del ett, som gavs ut 2021. År 2022 kom ”En hund begraven” ut, andra delen i Bennetts Drottningens detektivbyrå-serie.

En drottning som löser brott i det fördolda

I ”Windsorknuten” är det nu framlidna drottning Elizabeth II som är huvudperson och hjärnan bakom brottslösandet. Att skriva en fiktiv bok med en verklig person i huvudrollen kan vara knepigt. Men ”Windsorknuten” är långt mindre invasiv än Netflix-serien ”The Crown”. Drottningens karaktärsdrag är främst egenskaper de flesta redan känner till om henne. Men att mysteriet äger rum med bland annat Windsor och Buckingham Palace som skådeplats känns onekligen lite extra exotiskt.

Efter att en ung man oväntat och plötsligt dör natten efter en bjudning på Windsor anar drottningen Elizabeth snabbt att allt inte är som det ser ut. Men som drottningen är det svårt att själv snoka reda på sanningen. Till sin hjälp använder hon sin biträdande privatsekreterare Rozie Oshodi, men även poliser och annars slottspersonal får bidra i drottningens jakt på sanningen. Vare sig de förstår det själv eller inte.

Lugnt men ändå mysigt mysterium

Något jag gillar med ”Windsorknuten” är att det är första boken, men samtidigt tydligt att detta inte är första gången som drottning Elizabeth löser mysterier. Det öppnar upp för möjligheten att kliva direkt in i en värld där detta är något normalt. Samtidigt får vi som läsare se det hela ur Rozie Oshodis ögon. Som nyanställd var detektivarbete det sista hon väntade sig av sin tjänst vid det engelska hovet. Något jag gillar mindre är att tempot aldrig riktigt tar sig. Det kan ju vara för att jag är van vid mer action, men det känns faktiskt som att handlingen lugna framskridande är en del av bokupplevelsen.

Många namn susar förbi och eftersom drottningen aldrig befinner sig mitt i handlingen, snarare som åskådare uppe på läktaren, så knyter jag heller aldrig riktigt an till bokens huvudsakliga handling. För mig tar det längre tid att komma in i historien. Men när jag väl gjort det kan jag erkänna att jag har det rätt mysigt ändå. Detta trots att flera tragiska dödsfall utspelas under bokens gång. Upplösningen är lite lagom klurig. Man ser slutet komma samtidigt som karaktärerna i boken men den sista knorren är det förstås bara drottning Elizabeth som hade listat ut.

Om (fiktiva) mord kan klassas som feel good, och det kan väl debatteras, så är ”Windsorknuten” av S.J. Bennett ett bra exempel på en sådan bok. Jag hade inte haft något emot om boken lutat ännu mer åt feel good än åt mystery. Kanske behöver inte folk dö för att drottningen ska ge sig ut på jakt på ledtrådar? Men att ha Storbritanniens drottning som huvudperson för en detektivbok är i sig ett så pass lyckat och intressant drag att jag redan nu är lite sugen på nästa bok i serien.

Köp S.J. Bennetts böcker hos: Adlibris
Köp S.J. Bennetts böcker hos: Bokus

Drottningen som detektiv