Recension Om uträkning av omfång 1 Solvej Balle

Recension: “Om uträkning av omfång 1” av Solvej Balle

/

Recensionerna och hyllningarna av Solvej Balles bok Om uträkning av omfång 1” har fullkomligen haglat sedan sommaren:

”Solvej Balle är nu, med sin hisnande hjärngymnastik, litteraturens Albert Einstein” skriver Nina Asarnoj.

…när du slår ihop boken för sista gången har du blivit – ja, kanske inte en annan, men heller inte längre exakt densamma som när du läste bokens första mening. Det finns ett annat uttryck för det: stor litteratur” skriver Vi Läser (detta enligt blurben hos förlaget – jag har själv inte läst den recensionen).

Just benämningen “stor litteratur” används så ofta i recensioner av boken att det blir… ja, det blir faktiskt nästan lika tjatigt som boken själv är.

Spännande tanke som inte når hela vägen fram

Premissen är intressant, särskilt för någon som gärna lutar lite åt sci-fi och fantasy. Tara Selter bor tillsammans med sin man Thomas i Clairon-sous-Bois i norra Frankrike. De handlar med gamla böcker och den 17 november åker hon iväg till en mässa för att titta på just sådana. Hon besöker några vänner, bränner sig på handen, ser hur en person tappar en fralla på golvet i hotellets matsal. Inte en märkvärdig dag på något sätt. När hon vaknar dagen därpå, upptäcker hon snart att allt är precis som igår. Inte på det där vardagliga sättet som vi själva kan känna lite till mans. ALLT är exakt likadant och tidningarna visar gårdagens datum. Hon är fast i en tidsloop.

Detta hade kunnat bli storartat. Tanken är spännande: vad händer om du fastnar i en dag och ingen kan minnas vad som hänt igår när det också var samma dag, förutom du själv? Du fortsätter själv att röra dig framåt, medan alla andra står stilla. Flera gånger dras mina tankar till “The invisible life of Addie La Rue” – ungdomsboken och tikTok-favoriten där hjältinnan har evigt liv men alla hon möter glömmer henne så fort de vänder sig bort från henne. Ingen har glömt Tara Selter, men ingen annan än Tara verkar ha fastnat i en tidsloop. Taras hår och naglar växer, det gör inte hennes vänners.

Känner du igen storyn fast du inte ens läst TikTok-hiten om Addie La Rue? Ja, du har rätt. Det är nämligen ”Groundhog Day”. Men utan humorn, drivet, finessen och Bill Murray.

Mer tjatigt än storartat

Språkligt är boken storartad, men berättelsen i sig – nej, jag tycker verkligen inte det. Istället för storartat blir det snabbt tjatigt. Så klart blir det tjatigt. Tänk att återuppleva samma dag om och om igen – till slut vet man vid vilken tid regnet kommer och blåsten mojnar. Men det är mer än så. Det är fraserna som upprepar sig, det är hennes man som inget fattar, det är Tara själv som maniskt räknar dagar medan hon lever som ett spöke. Men mest av allt är det kanske upprepningen av meningen “ingen har dött, ingen har kommit till skada”. Den får mig till slut att argt muttra: “nej men jag kanske snart dör och eventuellt kommer den här boken komma till skada om mässandet av denna mening inte upphör”.

En oändlig historia i sju delar

Till slut tar boken slut. Fast den är egentligen inte slut. Det visar sig nämligen att detta är en tänkt serie om sju böcker. Bok två: “Om uträkning av omfång 2” släpps rätt snart: den 17 november 2023 (tumme upp för väl valt släppdatum). Men det ska jag säga er – en bok får räcka för mig. Det finns för många böcker jag vill läsa, för att jag ska viga tid åt ytterligare sex böcker som utspelar sig under en och samma dag.

Jag brukar raljera om Jenny Colgans böcker och hur de alltid följer prick samma formula – men detta är på en helt annan och ny nivå. Jag har helt enkelt inte tålamod för sex delar till och litteraturens Einstein är troligtvis för smart för mig. Hädanefter håller jag mig till litteratur som är stor för mig och inte den litteratur som litteraturkritiker på Sveriges samlade redaktioner utropar till stor litteratur.

Femtio spänn på att Tara egentligen inte är fast i en tidsloop, utan att det egentligen handlar om demens.

Köp ”Om uträkning av omfång 1” hos: Adlibris
Köp ”Om uträkning av omfång 1” hos: Bokus