Recension: ”The invisible life of Addie LaRue” av V. E. Schwab

///

BookTok, alltså bokvideos på TikTok, är som en naturkraft. Får en bok medvind på BookTok, verkar författaren kunna skratta hela vägen till banken. Största BookTok-hajpen får nog ändå sägas vara Colleen Hoover, tätt följd av Taylor Jenkins Read. Men V.E Schwab nosar dem nog i hälarna, och hennes bok ”The invisible life of Addie LaRue” verkar hitta nya fans varje dag.

Först låt mig säga ett par ord om hur pass älskad Addie LaRue är hos fans. Konst skapas, tatueringar nålas, drömmar om filmatisering och funderingar på vilka som skulle spela Addie, Luc och Henry tycks oändliga (och det finns faktiskt planer på en filmatisering). Detta är en bok som många läser om och om igen – den är innerligt och intensivt älskad.

Note to self: deala aldrig med djävulen

Boken handlar om Addie LaRue, som efter en deal med Luc för 300 år sedan (Luc är kanske djävulen eller kanske blott en demon – Addie vet inte säkert, har välsignats med ett evigt liv. Förutom att Addie rätt snabbt kommer på att det inte är någon välsignelse alls, eftersom del av dealen är att ingen hon träffar kommer minnas henne. Så fort de lämnat rummet där hon finns, eller så snart de somnat bredvid henne i sängen, har hennes sällskap för stunden ingen aning om vem hon är. Det bådar för ett riktigt ensamt liv som varar i all oändlighet. Och så ska hennes liv fortlöpa: ensam, bortglömd och i rörelse för att se världen när hon ändå måste fylla all sin tid. Men så, efter 300 år, möter hon plötsligt en person som inte glömmer henne.

Eftersom jag har en själ mörk som kaffe, tycker jag att det är Addies relation till demonen/djävulen/eller vad han nu är Luc som är det mest intressanta med hennes eviga liv. Luc är besatt av Addie, vill ha henne som sin följeslagare. Addie är besatt av Luc också, men mest för att hitta sätt att hålla honom borta från henne. Boken hoppar mellan nutid i New York och dåtid. I de kapitel som utspelar sig i det förflutna, får vi följa Addie från den förbannade natten då hennes liv i ett och samma andetag både rycktes från henne och blev hennes att leva för evigt, fram till nutid. Under 300 år hinner det hända mycket, och Addie får uppleva hela vår moderna historia.

Fantasty för unga vuxna

Det här är en tjock bok, och även om jag uppskattar den som helhet, blev jag flera gånger lite otålig när jag läste den. Jag tyckte i och för sig om hoppen tillbaka i tid, de är viktiga för handlingen, men samtidigt frustrerad då jag kände att de stal lite väl mycket utrymme från berättelsen i nutid. Vissa kapitel fick jag faktiskt strängt påminna mig själv om att inte bara skumma igenom.

Jag ömmar dock för fantasyböcker och kanske särskilt de böcker där det finns en satanisk närvaro. Denna är främst riktad mot en YA-publik (unga vuxna), och eftersom YA-böcker också är en av mina hjärtekategorier, borde denna bok falla mig helt i smaken. Men för min del är det ingen klockren matchning. Trots det blir jag ändå sugen på att upptäcka fler av V.A Schwabs böcker.

Går att plöja i en sittning
4/10
Faustiska vibbar