Recension: ”Mordet på Ribersborg” av Therése Cedergren

//

Augusti 2019 skjuts Karolin Hakim ihjäl och nyheten om hennes död kommer snabbt att få en enorm spridning. Det är en solig augustidag och Karolin har precis lämnat hemmet i den välmående stadsdelen Ribersborg, Malmö. Hon bor i en lägenhet som hon delar med sin sambo och deras gemensamma barn. Denna måndag är de på väg till BVC för en rutinkontroll. Precis när de lämnat porten närmar sig två män, beväpnade skjutvapen. Karolins sambo flyr, och tappar i farten deras tio veckor gamla dotter. Strax efter att Karolin plockat upp den skrikande bebisen ropar hon argt åt de omaskerade männen att sluta skjuta. Men istället blir hon brutalt avrättad av en man, som än idag inte blivit ställd till rätta för sitt brott.

”Mordet på Ribersborg” skildrar upprinnelsen till mordet på Karolin

Nyheten om att en oskyldig kvinna blivit skjuten till döds på öppen gata, med sin nyfödda bebis i famnen, upprör både inom Sverige och utanför landets gränser. I Malmö jobbar journalisten Therése Cedergren sedan många år tillbaka med att rapportera om kriminalfall. Genom sitt yrke har hon kommit kontakt med de som berörs av gängkriminalitet, främst offer och deras anhöriga, men hon har även knutit en del kontakter direkt med kriminella unga män. Karolin Hakims död tar extra hårt på henne. I ”Mordet på Ribersborg” berättar Therése Cedergren, tillsammans med Theodor Lundgren, om fallet. Parallellt delar hon även med sig av andra erfarenheter sprungna ur hennes roll som undersökande reporter.

”Mordet på Ribersborg” är inte en true crime bok. Jag hade felaktigt fått för mig att detta skulle bli en grundlig redovisning av detta omskrivna fall. Men det är inte riktigt vad jag fått med mig efter avslutad läsning. Boken är mer reflektioner än en detaljerad kartläggning. Visserligen beskriver boken turerna kring Karolin Hakims död relativt ingående. Och författaren har genom sina nyhetsreportage även gjort en del egna undersökningar för att försöka reda ut varför just Karolin blir dödad. Hon har även träffat Karolins mamma, samt tittat närmare på Karolins sambos bakgrund. Hans förflutna är inte särskilt oskyldigt. Att döma av allt som framkommer i boken känns det troligt att motivbilden finns gömd där nånstans. Men mer precist än så blir det aldrig.

Något fladdrande bok med den behjärtansvärda ambitionen att finna svar

Ska jag vara helt uppriktig så upplever jag att ”Mordet på Ribersborg” inte riktigt har handling nog för att fylla sina 300 sidor. Bokens undertitel är ”En berättelse från gängvåldets Malmö” och enligt beskrivningen ska den vara författarens sätt att pussla ihop en bild av det kriminella Malmö, en värld full av skenande hämndspiraler och en laglös narkotikahandel. Men det känns som att just mordet på Karolin inte är egentligen är tillräckligt avklarat för att det ska finnas något pussel att lägga. Ingen har blivit dömd, och polisen har lagt ned utredningen. Jakten på Karolins mördare är nu överlämnad till en kalla fall-grupp. Detta trots att det i boken framgår tydligt att många vet vem skytten är. Men ingen är villig att vittna.

I mina ögon blir ”Mordet på Ribersborg” en lite fladdrande bok, med flera parallella teman. Brutala fakta från den våldsamma världen som gängkriminella existerar i blandas med författarens reflektioner. Hennes intryck är förstås präglade av den egna nyhetsrapporteringen, som titt som tätt under bokens gång vävs samman med ett pressat privatliv. De två rollerna som ensamstående mamma och undersökande journalist befinner sig sällan i balans med varandra.

Av en bok som heter ”Mordet på Ribersborg” hade nog jag förväntat mig mer avslut kring just den händelsen. Så blir det inte, kanske är det för tidigt. Kanske kommer sanningen uppdagas längre fram i tiden. Att Therése Cedergren brinner för att mordet på Karolin Hakim ska leda till en fällande dom råder det inget tvivel om. Kanske kan ”Mordet på Ribersborg” bli en katalysator för att något ska göras. För att ett avgörande vittne äntligen ska träda fram.

Köp ”Mordet på Ribersborg” hos: Adlibris
Köp ”Mordet på Ribersborg” hos: Bokus

Insikt i gängkriminalitet i Malmö