Recension: ”Tystnadskontraktet: she said” av Jodi Kantor och Megan Twohey

/

”Tystnadskontraktet: she said – avslöjandet som startade metoo” är en av många böcker som givits ut om me too-rörelsen. Boken utspelar sig under den tidsperiod då kvinnor världen över öppnade upp om hur det är att vara kvinna i arbetslivet och i samhället. Läs gärna vår lista med tips på fler böcker om me too. Hösten 2022 kommer ”She said” ut som film, vilket återaktualiserar boken som gavs ut år 2020.

Jodi Kantor arbetar som journalist på New York Times och börjar ana att det finns en historia att berätta om Harvey Weinstein. Skådespelerskan Rose McGowan har tidigt våren 2017 twittrat om en icke namngiven producent som våldtagit henne. När uppmaningen till världens kvinnor att skriva #metoo i sina sociala medier börjar spridas så börjar också viskningarna. Det så många, så länge, inte vågat prata om är det nu några modiga som provar på att säga lite högre. När Jodi Kantor börja fördjupa sig i Harvey Weinsteins handlingar tar det inte lång tid innan hon förstår att detta är större än vad hon först anat.

Till sin hjälp i grävarbetet får hon Megan Twohey, också journalist på New York Times. Megan har tidigare skrivit om Donald Trumps (usla) kvinnosyn. Hon ska först fungera som Jodis rådgivare i hur man kan närma sig Weinsteins offer. Men snart arbetar de både journalisterna lika idogt båda två. Och härvan kring Weinstein växer sig bara större och går allt djupare. Hur många har känt till det här? Och hur många har betalats för att tvingas till tystnad?

Tystnadskontraktet : She said av Jodi Kantor och Megan Twohey

En bok om me too som även tar upp vad som händer efter att man vågat talat ut

För den som redan är insatt i Harvey Weinsteins uppgång och fall så är mycket i ”Tystnadskontraktet” redan bekant. Men det gör inte boken mindre spännande. Författarna skriver om sig själva i tredje person, vilket skapar lite distans mellan dem och mig som läsare. Berättelsen följer i stort sett utvecklingen av Weinsteins avslöjande i samma ordning som det inträffade. De första två tredjedelarna av boken avhandlar just Harvey Weinstein och hans offer. I den sista tredjedelen återberättar Kantor och Twohey arbetet bakom Christine Fords vittnemål mot då blivande domaren i USAs högst domstol, Brett Kavanaugh.

Det absolut sista kapitlet av ”Tystnadskontraktet” erbjuder något som många andra böcker jag läst om me too-rörelsen inte gör. Där samlar författarna kvinnor som på olika sätt gå ut offentligt med sina berättelser. Under två tillfällen låter de dem reflektera över hur deras liv påverkats av deras vittnesmål. Några av dem är världskända profiler i nöjesbranschen, andra tidigare helt okända för omvärlden. Oavsett är det väldigt intressant att få ta del av deras erfarenheter. Och mycket svårt att inte inspireras av deras mod.

Girlpower
10/10
Tempo