Recension: ”Om tyranni” av Timothy Snyder

//

I dessa tider kan vi alla behöva ett sätt att placera det som händer i världen i nutid, i ett historisk sammanhang. I ”Om tyranni” går Timothy Snyder, amerikansk historiker, rakt på sak. Bokens undertitel är ”Tjugo lärdomar från tjugonde århundradet”. Läsningen är bitvis obehaglig. Som läsare vill jag nästan inte ta in hur scenarior jag önskar vore omöjliga så snabbt skulle kunna bli verklighet.

Men det är väldigt lärorik att få de tidiga tecknen på tyranni så tydligt utstakade för sig. Man fylls med en känsla av mod och motstånd. Jag tänker flera gånger ”om det här händer, då ska jag agera”. För Snyder gör det tydligt att vi inte ska inbilla oss att det fungerar på något annat sätt än med tydliga protester, om man vill värna om demokratin.

Vissa delar av boken har en väldigt tydlig USA-vinkel. Han nämns, vad jag minns, aldrig med namn. Men det är onekligen så att Donald Trumps tid som president, och hans följares handlingar före och under denna period, används som exempel. Varnande exempel. Igenkänningen är lägre för mig som svensk medborgare. Fram till de avslutande kapitlen känns det som att allt i boken talar direkt till mig men att placera handlingen så starkt i USA skapar lite onödig distans.

Tveksamt beslut att låta stil gå före innehåll

Ska jag anmärka på något, så är det bokens formgivning. Jag har läst den grafiska utgåvan, och tycker visserligen att den är snygg inuti. Men utan helt utan reservationer. Typsnittet är inte särskilt snällt mot ögat, även om man vänjer sig. Ibland har dock stil helt fått gå före läsbarhet. Vid ett tillfälle så är ett ord, ”grisar” inkorporerat i illustrationen, något det tog mig tid att förstå. Jag fick liksom leta efter ordet för att hitta det. Något som ledde till att jag tappade bort mig i texten.

Sen behövs det visserligen kraftfulla illustrationer till ett så pass starkt budskap. Jag bara önskar att det inte skett riktigt så mycket på bekostnad av bokens läsbarheten. Tror man att stilen kan störa sig, rekommenderar jag att man läser utgåvan utan illustrationer.

Lärorik bok som relativt väl undviker att kännas som en lärobok

Samtidigt kan jag förstå att man vill ta till något för att inte få boken att kännas som en lärobok. Och det lyckas man faktiskt med. Blandningen mellan övergripande förklaringar till hur scenario A kan leda till utfall B blandas med riktiga utdrag ur historien. Det bidrar till att en bättre känsla om hur idéer kan omsättas i praktiken.

Man läser inte ”Om tyranni” som underhållning. Men likväl är det en väldigt bra bok att läsa. I synnerligen i dessa tider, då ett påbörjat förflyttande av demokratins gränser absolut måste upptäckas – och motverkas.