Recension: “My best friend’s exorcism” av Grady Hendrix

//

Nej vet ni vad, nu är det faktiskt september, oavsett vad termometern galer om. Så dra för gardinerna, tänd ett stearinljus och brygg en stark kopp kaffe eller te – nu är spooky season här. Givetvis har jag redan satt igång att beta av min läslista som är FULL av vampyrer, zombies, demoner och döden förkroppsligad. Först ut blev “My best friend’s exorcism” av Grady Hendrix – som förra hösten faktiskt blev film på Prime.

I “My best friend’s exorcism” kastas vi tillbaka till 80-talet. Ack 80-talet, vad kunde gå snett, vad kunde gå galet? En hel del, visar det sig.

Vad gör man om ens bästis blir besatt av en demon?

Gretchen och Abby har varit bästisar sedan för alltid. En helg åker de till en kompis strandhus och under ett kvällsdopp försvinner Gretchen. När de hittar henne tidigt på morgonen vid ett övergivet hus, är det något som inte riktigt stämmer. De tidigare ordningsamma Gretchen slutar duscha, byter aldrig kläder och beter sig faktiskt som… ja, som en galning. Eller som någon som blivit besatt.

Abby inser att Gretchen måste vara besatt av en demon och det blir en kamp inte bara mot klockan, utan också mot den snobbiga privatskolan, föräldrar, kompisar och ett helt gäng med känsliga tonårsegon och inte minst Gretchen själv, för att rädda henne ur demonens grepp.

Exorcism extra allt – med en nostalgisk twist

Precis som i “The southern book club’s guide to slaying vampires” funderar man ibland som läsare om det verkligen rör sig om ett monster, eller om det snarare är huvudpersonens inbillning för att skapa ordning i relationer som inte längre är sig lika och som inte längre går att lita på. Men ingen rök utan eld, som man brukar säga. Att Gretchen är besatt blir tydligt snabbt och Abby får ta hjälp av utomstående för att driva demonen ur henne. Och ja, här bjuds det både på kaskadspyor och huvuden som snurrar i 360 grader – vore det ens en exorcism utan dessa ingredienser?

Hendrix kombinerar skräck och humor med finess

Jag har skrivit om Grady Hendrix tidigare och jag är av den bestämda åsikten att svenska förlag verkligen går miste om något – han måste översättas och möta den svenska publiken. Och komma hit på författarbesök så han och jag kan bli bästisar. Hendrix är nämligen ett geni när det kommer till mysrys och trots risken att bli nedsprayad av kräks, finns det ändå något visst med en demon som nynnar på “I think we’re alone now” av Tiffany. Ack, skräck och nostalgi i en och samma förpackning, det är bara att tacka, ta emot och plocka upp nästa bok av Hendrix i samma sekund som denna är utläst.

Köp ”My best friend’s exorcism” hos: Adlibris
Köp ”My best friend’s exorcism” hos: Bokus

Nostalgisk skräck