Peter Englunds bok "Onda nätters drömmar" beskriver livet under andra världskriget, specifikt under november 1942

Recension: ”Onda nätters drömmar” av Peter Englund

//

”Onda nätters drömmar” är Peter Englunds magnifika sammanställning av ett brett spektrum av människors egna berättelser om sina liv, allt nedskrivet under november 1942. Bokens undertitel lyder ”November 1942 och andra världskrigets vändpunkt i 360 korta kapitel”. I boken utgår Peter Englund från riktiga historiska dokument, såsom dagböcker och brev, som han sedan återger i ett berättande format.

Varje kapitel utgörs av många kortare stycken, där vi under en period om några dagar hoppar mellan olika personers perspektiv. Inledningsvis är det lite rörligt att komma ihåg vem som befann sig vare och vad de sysslade med. Men allt eftersom man lär känna de olika personerna så blir det som att deras livs vävs ihop och på något sätt skapar en helhetsbild av världsläget i november 1942. Är man sedan tidigare insett i andra världskriget så vet man på ett ungefär vad som pågick just då. Men man behöver varken förkunskap eller ens ha ett intresse för historia (eller mer specifikt militärhistoria) för att uppskatta ”Onda nätters drömmar”. Det räcker att man är intresserad av människor.

Peter Englund kan konsten att skriva om sådant som är svårt

Peter Englund är en fantastisk författare. Han lyckas på samma gång skriva så enkelt och tydligt, men ändå så vackert och detaljerat. Dessutom får jag lära mig många nya ord. Bara under de första hundra sidorna behöver jag slå upp begrepp som irridentism och fennomaner, Jag tycker dessutom han har en otrolig förmåga att finkänsligt skriva om de svåraste av ämnen utan att vare sig släta över dem eller frossa i dem. Det märktes redan i hans true crime-bok ”Söndagsvägen”, också den mycket läsvärd.

”Onda nätters drömmar” är lika fint skriven som det jag tidigare läst av Englund. Och lika fångande. Jag tvingas ofta läsa om de första sidorna av ett nyss påbörjat kapitel. Några sidor in kommer jag på mig själv med att inte ha en aning om vad precis som hänt. För mina tankar är fortfarande fast i det jag läste nyss. Det här är en bok som tvingar mig till ett långsammare lästempo, för att jag verkligen ska kunna ta in varje människoöde lika mycket. Och här finns det allt ifrån ganska enkla livsberättelser, till liv man skulle önska aldrig existerat i verkligheten. Men som boken dessvärre gör väldigt verkliga för läsaren.

”Onda nätters drömmar” betonar varje livs värde

Som jag har tänkt på den här boken sedan jag läste ut den. Nu är jag en person som mycket gärna läser om andra världskriget, så ämnet i sig är intressant för mig. Men det är något annat jag framför allt dröjer mig kvar vid när jag läst ut ”Onda nätters drömmar”. Utöver känslan att det aldrig får ske igen, så lyckas Peter Englund ge varje livsberättelse samma värde. Varje liv blir viktigt. Oavsett om det handlar om en soldat som aktivt kämpade för att avsluta kriget, eller en civil som bara försökte överleva. Varje liv betyder allt.

En sak till tänker jag på när ”Onda nätters drömmar” är utläst. Och det är att jag nu bara måste ta mig an Peter Englunds böcker i samma stil om första världskriget.

Språk och stil av högsta klass
10/10