Recension: ”Mjölk och människor” av Matilda Josephson

/
Cirka 1 minuts lästid

Med jämna mellanrum brukar jag ta svängen förbi seriehyllan på mitt lokala bibliotek. Jag älskar seriehyllan och kanske allra särskilt när jag har en lässvacka. Det finns nämligen inget sätt som är bättre att komma ur en svacka, än att mata hjärnan med ett bra seriealbum eller två. Förra veckan kom jag hem med ”Mjölk och människor” av Matilda Josephson.

Fantastisk debut av Matilda Josephson

”Mjölk och människor” av Matilda Josephsons är hennes debut och vilken fantastisk debut det är. I denna bok får vi möta precis en så brokig samling människor som man kan tänka sig att kassörer på lokala matbutiken dagligen träffar. Tillsammans med personalen ger de liv till den vardagskuliss som annars främst består av konserver, bananer med extrapris och ändlösa liter mjölk. Men mataffärerna är mer än bara ett ställe att köpa dagens middag. Detta blir snabbt tydligt i Josephsons alldeles utsökta bok.

Har man själv jobbat i butik, eller serviceyrke överlag, kommer det rika och färgstarka persongalleriet att få klockarna av nostalgi att klämta. Alla kunder är inte roliga att hantera. Av vissa får man hjärtklappning och stresspåslag. Andra gör en rent ut sagt förbannad (ja hipsterpappan, jag kollar på dig). Somliga lockar fram modersinstinkten och ibland möter man kunder som får hjärtat att brista. ”Mjölk och människor” rymmer alla dessa känslor och alla dessa olika kundmöten. Den gör mig både glad och ledsen och är precis en så bitterljuv samhällsspegling som jag hade hoppats den skulle vara.

Bitterljuv samhällsspegel i seriealbumsformat

Detta är en perfekt bok att ta fram då man häller upp en rykande kopp kaffe en lat lördagmorgon. Kanske skiner solen ute? Ta då med dig ditt kaffe och ”Mjölk och människor” ut på balkongen. På med lite SPF i ansiktet, och njut sedan hela boken i ett nafs. Det är du värd. Unna dig!

Igenkänning
9.5/10
Omslag som gör en nyfiken