Recension: ”The Blondes” av Emily Schultz

//

Det finns en beautypodd som heter Fat Mascara. Om man är intresserad av smink och hudvård (vilket jag ju är) är den väldigt underhållande. I ett avsnitt för många år sedan, pratade de om boken The Blondes av Emily Schultz, som handlade om hur en pandemi svepte över världen, men de enda som smittades var blonda kvinnor. Eftersom de gav boken tumme upp, blev jag nyfiken och beställde ett ex. Detta var nog ett par år innan vår alldeles egna pandemi, men boken blev liggande och jag började läsa den först i februari 2020. Och ni vet ju vad som hände då i världen. Ja, jag läste alltså en bok om en pandemi, när pandemin bröt ut. What a ride!

Dystopisk virusspänning i New York

Hazel Hayes är en doktorand som bor i New York. Redan i bokens början får Hazel reda på att hon är gravid (efter en affär med sin gifta professor). Men tajmingen suger ju, eftersom vad som först verkar vara slumpmässiga dödliga attacker ute på gatan utförda av ljushåriga kvinnor, faktiskt visar sig vara symptom på en sjukdom som förvandlar blondiner till rabiata mördare. Och sjukdomen sprider sig. Snabbt.

”The Blondes” av Emily Schultz utspelar sig främst i New York, som i takt med att denna aggressiva smitta sprider sig, allt mer börjar likna en scen ur ”The Walking Dead”: bilstockningar, nedstängda butiker och infrastruktur, bråk på öppen gata. Men bråken beror alltså inte på att folk är stressade och rädda, bråken är del av sjukdomen. Det är naturligtvis viruset som plockar fram detta blinda vrede hos de som smittats. Och det drabbar som sagt bara kvinnor med blont hår.

Acceptans krävs för att boken ska funka

Ja, för att denna bok ska funka, måste man alltså acceptera premissen för hur smittan sprids: via blonda kvinnor. Och detta inkluderar även kvinnor vars hår är blekt till en blond färg. Och färgar man det mörkt, då verkar det som om man slipper smittan. Nej, det är inte direkt logiskt, men om man som läsare väljer att tänka: okej, det får flyga, då är The Blondes faktiskt en spännande och underhållande bok.

Jag minns att jag vid flera tillfällen blev frustrerad av Hazel – hon har gjort, och fortsätter göra en hel del dumma livsval. Men ibland tror jag att jag helt enkelt ställer lite för höga krav på karaktärerna i böckerna jag läser. För ärligt talat, om de alltid gjorde rätt val, hade alla böcker blivit rätt tråkiga till slut.

Rätt bok att läsa under en pandemi
6.9/10
Verklighetsförankring