“The Agathas” av Kathleen Glasgow & Liz Lawson

Recension: “The Agathas” av Kathleen Glasgow & Liz Lawson

//

Det finns inte många saker jag uppskattar så mycket just nu, som en bra YA-deckare. Är de trovärdiga? Nej, generellt sett absolut inte ens lite! Innebär det att de är dåliga? Nej verkligen inte. För handen på hjärtat; hur trovärdiga är Kepler-böckerna eller Ruth Galloway-serien? Eftersom vi inte kräver att deckare för vuxna ska vara hundra procent trovärdiga, ska vi såklart inte kräva det av YA-deckare heller.

Basketstjärna med flickvänner som försvinner

Förra sommaren blev Alice Ogilvie dumpad av sin pojkvän Steve, lokal basketstjärna, snygg och populär. Sedan försvann hon i fem dagar. Vart hon tog vägen och vad som hände henne är det största mysteriet i Castle Cove, eftersom Alice aldrig berättat vart hon tog vägen eller vad som hände. Men nu pockar ett nytt mysterium på Castle Coves invånare – nu har nämligen ytterligare en av Steves flickvänner försvunnit: Brooke Donovan. Som också råkar vara Alices före detta bästa kompis. Men till skillnad från när Alice försvann, så verkar det inte som om Brooke kommer att komma tillbaka …

Agatha Christie ledsagar tonårsdetektiver

Iris, som fått i uppdrag att ge sin skolkompis Alice, privatlektioner, har egna skäl att vilja försvinna. Men medan Alice kunde försvinna på grund av en välfylld plånbok, har inte Iris den turen.  Så när Brookes familj utlyser en rejäl belöning för tips som kan leda till att man hittar Brooke, ger sig Iris fanken på att lösa fallet.  Polisen är övertygad om att Steve är den skyldige, men vare sig Iris eller Alice ä säkra på att det stämmer. Men hur löser man ett mysterium? Med hjälp av Agatha Christies böcker, naturligtvis.

Oväntat spännande

“The Agathas” visade sig faktiskt vara oväntat spännande, med en hel del twists. Har man läst “A good girl’s guide to murder” och tyckt om den bokserien, kommer man med största sannolikhet gilla även “The Agathas”. Denna bok samlar ett mysigt och lite småbrokigt gäng skolungomar varav några älskar Agatha Christie och några andra är superintresserade av forensiska undersökningar. Det är helt enkelt något befriande att låta ungdomars hängivna intressen ta plats på sättet som de får göra i “The Agathas”. Det finns nästan inget som jag älskar lika mycket hos tonåringar, som sättet de kan snöa in på olika områden – och därför får jag omedelbart ett gott öga till Alice, Iris och kanske särskilt Iris vänner, som mer eller mindre plockar fram sina förstoringsglas ur bakfickan för att lösa fallet.

Uppföljare kommer i maj 2023

Precis som “AGGGTM”, kommer även “The Agathas” att bli en bokserie. Bok nummer två, “The night in Question” släpps i slutet av maj 2023 och kommer ta oss tillbaka till Castle Cove, som visar sig vara en stad som ruvar på många mysterier.

“The Agathas” av Kathleen Glasgow & Liz Lawson hos: Adlibris

Bladvändarvänlig
9/10