Recension: Really good, actually av Monica Heisey

Recension: “Really good, actually” av Monica Heisey

/

“Really good, actually”av Monica Heisey är, om man tänker efter, en ganska modig bok. Boken är, i sin kärna, en skilsmässoskildring. Skriven av manusförfattaren och komikern Monica Heisey, är den dock långt från deprimerande. I alla fall inte språkmässigt.

Maggie mår bra. Hon mår faktiskt riktigt bra. Visst, hon är pank, hennes examensarbete om leder ingenstans och hennes äktenskap varade bara i 608 dagar, men vid den mogna åldern av tjugonio år är Maggie fast besluten att omfamna sitt nya liv som en överraskande ung frånskild kvinna™. Men trots att det var Maggie som tog initiativet till skilsmässan, visar det sig att det inte är fullt så enkelt som hon hade hoppats – och hennes kompisar är benägna att hålla med.

Modigt om egna upplevelser

Boken är delvis inspirerad av Heisys egna upplevelser, men det är ingen memoar. Det är dock just med tanke på att hon hämtar så mycket från sina egna erfarenheter, som jag tycker att boken är modig. För även om den är rolig och dråplig, framställs huvudkaraktären Maggie långt ifrån smickrande. Desto längre jag  kommer i boken, desto mer irriterad blir jag på henne. Inte irriterad på ett sätt som får mig att vilja sluta läsa, utan irriterad för att hon inte märker hur hon beter sig. Att måla fram en karaktär som stundtals saknar empati och som man vet att läsaren kommer frustreras rejält av, samtidigt som man medger att historien är baserad på egna upplevelser – ja, det tycker jag är modigt.

Hur mycket kan vi förvänta oss av andra?

Hennes kompisar drar sig försiktigt tillbaka och Maggie förstår inte riktigt varför. För oss som läsare är det dock väldigt tydligt. Det är en intressant vinkel på hur vi ofta förväntar oss, eller i alla fall hoppas på, att våra vänner kommer finnas där i en kris. Men exakt hur mycket kan vi förvänta oss av våra vänner? Även om man mår dåligt, måste man bemöta även sina vänner med respekt – något som Maggie inte alls gör till slut.

Innan boken är över har vi fått ta del av den tornado av känslor som och det kaos runt omkring en när allt man känner rämnar. Och även om det är en deppig historia, så är den skriven med sådan humor att jag ofta skrockar högt under tiden jag läser “Really good, actually”. Allt är inte misär, så klart. Boken utspelar sig under drygt ett års tid, vilket ger Maggie utrymme att vara en orkan av kaos och sedan börja landa i sitt nya liv.

Köp ”Really good, actually” av Monica Heisey hos: Adlibris

Lockar till skratt
8/10