Recension: ”Onaturlig död” och ”The Seven Ages Of Death” av Dr Richard Shepherd

/

Det finns en handfull bokgenrer som mitt läshjärta slår extra hårt för. En av dem som betyder absolut mest för mig medicinsk litteratur. Det krävs antagligen ingen psykologiexamen för att förstå att detta stammar ur min ouppfyllda barndomsdröm om att själv utbilda mig till läkare. Men så blev det inte. Och nu kan jag istället inte få nog av att läsa om andras upplevelser av läkaryrket. Kräsen är jag inte heller. Utspelar handlingen sig i eller omkring ett sjukhus eller annan vårdinrättning? Är boken skriven av en läkare, sjuksköterska eller annan medicinsk profession? Count me in!

Som en följd av detta hittade jag till Richard Shepherd, som hittills släppt två böcker varav en har kommit på svenska. Shepherd är en rättspatolog verksam i Storbritannien. I sina böcker delar han med sig av sina erfarenheter från arbetslivet som specialistläkare. Hans uppdrag är att fastställa dödsorsaken vid plötsliga eller oförklarliga dödsfall. Han genomför alltså obduktioner.

Det kanske kan låta invasivt att skriva om människor man endast mött efter döden. Men Richard Shepherd gör det med stor hänsyn till integritet. Det märks av extra tydligt vid de tillfällen då han obducerar en namngiven person, exempelvis som när han delade med sig av hur det var att få i uppdrag att ta hand om prinsessan Dianas kvarlevor efter bilolyckan i Paris 1997.

Läsvärt för dig som är nyfiken på döden

Både i ”Onaturlig död” och i senaste ”Seven ages of death” går Shepherd igenom några av de fall som stannat hos honom lite extra mycket. I ”Onaturlig död” är urvalet i stort baserat på fall som av olika skäl varit kända i UK, eller fall som sticker ut från mängden. Antingen genom hur döden inträffade eller i hur svår dödsorsaken var att fastställa. I ”Seven ages of death” tar Shepherd läsaren igenom dödsfall för olika åldersgrupper. Det kan handla om både typiska och speciella fall av död hos barn, ungdomar, unga vuxna och så vidare.

Förutom att vara läsvärda böcker för den som gillar böcker om rättsläkare, döden och obduktioner så är Richard Shepherd också generös med insikter om hur det är att leva med ett så pass speciellt yrke. Vissa fall påverkar honom mer än andra. Det känns väldigt genuint att få läsa mer om hur PTSD kan drabba också den som frivilligt och med öppna ögon gått in i väldigt hemska situationer.

Är man något av en hypokondriker bör man kanske hålla sig borta från Richard Shepherds böcker. I det läget mår man nämligen inte toppen av fler idéer om hur saker kan gå fel inuti en. Men samtidigt får man en nyväckt respekt för kroppen. Hur skört allt är. Men samtidigt hur starkt kroppen är som trots alla sina svaga punkter ändå kan bära de flesta människor genom ett långt liv. Och allt bärs upp av att Shepherd inte bara är en mycket erfarens rättsläkare. Han har också en utmärkt förmåga att sätta ord på upplevelser som är helt främmande för de flesta av oss.

Språkligt läsflyt
9/10
Normaliserande av döden