Recension: ”Nobody Will Tell You This But Me” av Bess Kalb

/

När jag blev tipsad om Bess Kalbs bok ”Nobody Will Tell You This But Me”, så var det med motiveringen att det är en bok full med goda livsråd. Perfekt att ge bort i present. Jag tyckte att det lät ganska hurtigt. Böcker med goda råd brukar generellt gå att sortera i samma kategori som böcker med roliga skämt. De känns snabbt föråldrade och återfinns ofta i läshögen vid toaletten hemma hos boomer-generationen. Trots det la jag en beställning. Efter läsning kan jag konstatera att Bess Kalb faktiskt fyllt sin debut till brädden med goda livsråd från sin högt älskade mormor. Men ”Nobody will tell you this but me” är motsatsen till en citatbok man köper i brist på bättre presentuppslag.

Bess Kalb är skribent, och har bland annat skrivit för ”Jimmy Kimmel Live!” och som talskrivare för Demokratiska partiet i USA. I ”Nobody Will Tell You This But Me” delar hon med sig av sin mormors liv och deras väldigt nära relation, genom Bess uppväxt och in i vuxen ålder. Mormor Bobby är enda dottern till en vitrysk immigrant, en judisk familj med starka traditioner men ännu starkare överlevnadsdrift. Boken återger mormor Bobbys berättelse av hur hennes mamma tog sig till USA, hennes redovisning över den egna barndomen i 1930- och 40-talets New York. Om klassresan som tog henne från en förlossning på ett köksbord i Brooklyn till ett liv av välbestånd och pensionärsår i Florida.

Goda råd som ingen annan kommer dela med sig av

Det här är en bok fyll av mormoderlig visdom. Men livsråden är långt ifrån klyschiga. Här finns inte tillstymmelsen till ”fånga dagen” eller ”du hittar kärlek när du slutar leta efter den”. Nej. Mormor Bobby ger råd som ”A good outfit doesn’t make you suffer”. Eller, inspirerat från sin egen mor, ”If you’re having a rotten day, go buy yourself an ice cream soda and a new hat”. Mormor Bobby har inte tålamod över till någon typ av tjafs. Säger allt vad hon tänker och ibland är det stärkande, men ibland uppstår krockar mellan de olika generationernas sätt att leva och se på livet.

Det genomgående temat är mormor Bobbys starka kärlek till dotterdottern Bess. Och vi får ta del av all omsorg och oro, välriktad som missriktad, genom författarens egna minnen av mormoderns berättelser. Men också genom många sparade telefonmeddelande. Råd som ingen annan än en mormor kan leverera. Som när Bess ringer för att meddela en god nyhet.

GRANDDAUGHTER: Grandma?

GRANDMOTHER: Bessie, you sound like you’re crying. Oh my god –

No, it’s good. I got it. I got the job. The Jimmy Kimmel job.

Hank! She got it! Your grandfather is beside himself. He’s applauding from the other room. Oh, Bessie.

Isn’t that incredible?

No. Incredible would be if you didn’t get it. It’s entirely a hundred percent appropriate.

”Nobody Will Tell You This But Me”, sida 93 – Bess Kalb

Det är svårt att exakt ringa in vad det här är för slags bok. En memoar absolut. Men ”Nobody will tell you this but me” känns märkligt relevant även för den som inte alls känner igen sig en judisk uppväxt i New York eller en egen karriär i Los Angeles showbiz. På sätt och vis är den ett stycke kvinnohistoria. Och, faktiskt. En ypperlig present till alla som har eller är en mormor eller farmor.

Förundran över att den här boken inte är översatt till svenska än
10/10
Äldre kvinnlig släkting som säger exakt vad hon tänker