Recension: ”Nätverket” av Baris Kayhan

//

För ett par veckor sedan hade jag precis läst ut min bok och ville så förtvivlat gärna få diskutera den med någon. Jag hade inte planerat att läsa den. Egentligen besökte jag biblioteket i jakt på en helt annan titel, men råkade stryka förbi Oep-hyllan och fastnade med handen vid Baris Kayhan debut. Några kvällar senare var boken utläst och jag vände mig om i sängen, stoppade min man från att släcka lampan och hörde mig själv säga: ”Fråga mig vad som helst om Södertäljenätverket”.

Inte för att jag satt på så många svar. Jag ville mest prata av mig. ”Nätverket – Södertäljemaffians uppgång och fall” är visserligen väldigt bra på att reda ut något som många gånger känns väldigt rörigt att hänga med i. Baris Kayhan kartlägger händelser både innan och efter den mycket omskrivna skjutningen på den illegala spelklubben Oasen, där två bröder mördades sommaren 2010. Vad ledde upp till konflikten? Vilka är inblandade? Och varför? För den som även läst Diamant Salihus fantastiska bok ”Tills alla dör”, också den om gängkriminalitet, så är många teman bekanta. Det börjar med unga män som är vänner. Som vuxit upp tillsammans, som kallar sig bröder. Och det slutar med död. Död, död, död.

Ger bättre förståelse för bakgrunden till Södertäljenätverket

Bokens undertitel är ”Södertäljemaffians uppgång och fall”. Tyvärr är boken högaktuell även nu hösten 2022. Tyvärr verkar fallet inte ha varit särskilt långt. Efter ett antal veckor med flertalet dödsskjutningar är det tydligt att de konflikter som boken beskriver är långt ifrån avslutade. Tvärtom. Det finns ringar på vattnet än. Och varje ny död verkar skapa nya ringar.

För den som är intresserad av mekanismerna bakom gängkriminalitet så tycker jag att Baris Kayhan verkar måla upp en saklig bild. Hur både historia och kultur har påverkat är noga beskrivet. Men också hur det generationsskifte som skett de senaste åren har lett till förändringar. Tidigare fanns en viss sorts heder och ära, oskrivna regler man inte överskred. Nu är heder och ära ofta själva anledningen till att ta till våld. Det är obegripligt för många av oss. Men böcker som denna ger ett djup och en ökad förståelse. Något som kvällstidningarnas rubriker sällan lyckas med. De visar här och nu. Men ”Nätverket” visar sammanhanget, så gott det går.

En sista betraktelse om att läsa om något som skett så nyligen, är hur bisarrt det är när man googlar på Södertäljenätverket och personerna boken handlar om. Att kunna få upp bilder hjälper till med att hålla släkt och gängmedlemmar isär. Men man hittar också Flashback-trådar som i realtid beskrivit det som sker i boken. Och, kanske märkligast av allt – hur det pågår än. Fem år har passerat sen boken gavs ut och det är lätt att ta reda på vad som hänt som dess. Vilka som sitter i fängelse, vilka som kommit ut. De senaste dagarnas rubriker om skottlossningar i Södertälje lär tyvärr vara mer än tillräckligt för att en del två ska kunna skrivas.

Kartläggning
9/10
Tydlighet