Lektioner i kemi av Bonnie Garmus

Recension: ”Lektioner i kemi” av Bonnie Garmus

//

”Lektioner i kemi” (engelsk titel: ”Lessons in chemistry”) av Bonnie Garmus svepte som en virvelvind in över oss i början av sommaren och är en av höstens stora snackisar. Vi hade knappt hunnit läsa sista sidan innan Apple TV meddelade att de kommer göra en tv-serie av denna oändligt populära bok som har kallats för årets stora debut.

Det enda Elizabeth Zott vill är att få jobba med det hon älskar mest av allt: kemi. Ingen märklig önskan, i våra 20-talsögon. Men tiden är tidigt 60-tal och kvinnor är inte vatten värda, om det inte kommer till matlagning. Elizabeth har en master i kemi och ett jobb vid ett forskningsinstitut, där hon är mer ökänd än känd. Hon har aldrig haft svårt att säga vad hon tycker och tänker. Detta innebär naturligtvis att hon förjämnan hamnar i situationer där män tycker att hon ska veta sin plats. Helst ska hon veta sin plats hela vägen ut från forskningsinstitutet. Det är ju trots allt så distraherande att jobba med en kvinna som inte bara är smart utan dessutom vacker. Stackars alla män, de har det sannerligen tufft där på 60-talet (skoja).

Långt ifrån en klassisk feelgood

Lektioner i kemi är ingen klassisk feelgood. Faktum är att det händer en hel del i Elizabeths liv som solklart går under benämningen ”feel bad”, men Elizabeth ger inte upp. När en ny möjlighet presenterar sig för henne bortom forskningsinstituet, blir hon plötsligt rikskändis. Hon passar på att genom matlagning lära Amerikas hemmafruar om kemi. Hon inspirerar och peppar kvinnor runt hela landet att släppa sina förkläden och satsa på sina drömmar – hur galna de än har känts fram tills att Elizabeth med bestämdhet säger att kvinnors drömmar faktiskt inte är galna alls.

Stundtals oväntad berättarteknik

Jag älskade varenda sekund och varenda sida av Lektioner i kemi. Det är en charmerande bok där man aldrig slutar heja på Elizabeth. Genom lycka och olycka vill jag att hon ska slå tillbaka, käfta emot och ta för sig av allt som så rätteligen är hennes. Det enda jag reserverar mig lite för, det är hundens i mitt tycke lite väl stora roll. Jag vill inte avslöja för mycket, men Garmus använder sig av en rätt unik berättarteknik i vissa kapitel, och jag älskar den inte. Men resten av bok är utsökt och quirky på ett charmerande sätt.

Jag ser fram emot att se denna som tv-serie, med Brie Larsen (Ms Marvel) och Lewis Pullman (Top Gun Maverick) i huvudrollerna. Jag tror det kan bli riktigt bra!

Risk att skratta rakt ut på bussen
10/10