Recension: ”I’m glad my mom died” av Jennette McCurdy (svensk titel: ”Jag är glad att mamma dog”)

/

För någon vecka sedan satt jag och läste The New York Times Bestsellers List. Helt ärligt händer det inte så mycket på den listan. När en bok väl tagit sig in, verkar den kunna ligga kvar i stort sett hur länge som helst – ”Där kräftorna sjunger” av Delia Owens har till exempel legat på listan i 176 veckor nu. Men när jag skrollade ned till non-fiction, landade min blick på I’m glad my mom died” av Jennette McCurdy (svensk titel: ”Jag är glad att mamma dog”) som är ett relativt sett nytt tillskott på listan med blott fyra veckor än så länge. Jag hade naturligtvis sett boken i flödet på sociala medier redan innan – detta är nämligen en bok som gjord för att delas, både vad gäller titeln, författaren och det pastellmuntra omslaget som nästan skär sig med namnet på boken – en kombination mycket väl uträknad, naturligtvis.

Vem är Jennette McCurdy?

Vet du vem Jennette McCurdy är? Det visste inte jag. Hon är en numera vuxen barnskådespelare, känd för sin roll i barnserien iCarly. Mina barn har aldrig tittat på iCarly, så jag var tvungen att google vem Jennette var när jag började läsa boken. Det spelar dock ingen roll om man vet vem hon är eller inte – detta är en bok som är värd att läsa oavsett.

Det visar sig snabbt att McCurdy är en rätt så motvillig skådespelare, som tidigt i livet får axla sin mammas dröm om en skådespelarkarriär. Och låt mig säga en sak om denna mamma: jag förstår att McCurdy är lättad över att hon inte längre lever. För jösses, detta är en berättelse om en mamma som utsätter sitt barn för både psykiska och psykiska övergrepp. I åratal.

Ska inte avskrivas som en kändisbiografi i mängden

Väljer man att lyssna på ”I’m glad my mom died” som ljudbok via exempelvis Storytel, så är den briljant inläst av författaren själv. Den finns ännu inte översatt till svenska, och frågan är om den blir det med tanke på att Jennette McCurdy inte är ett namn här i Sverige. I USA har boken tagits emot med öppna armar av läsarna, men har också fått ta emot en del kritik i pressen, där det bland annat skrivits att den säljer på grund av click bait-titeln och kändisavsändarens. Men denna bok är så mycket mer än en biografi av en kändis, det är en öppen och rå livsberättelse från en kvinna som sannolikt kommer att få jobba med den skada som hennes mamma har orsakat henne, under resten av sitt liv.

Man ömmar för Jennette McCurdy när man läser ”I’m glad my mom died”. Hur hon genom sin barndom och fram till att hon är en ung vuxen, hela tiden håller sin mamma om ryggen. Hela tiden vill göra mamman glad (vilket är en kamp, för detta är en mamma som sällan är nöjd). Och hur hon uppfostras till att känna skuld och skam över att äta, över sin kropp, över sin sexualitet.

Det är svårt att lägga ifrån sig den här boken när man väl börjat läsa eller lyssna, och den stannar kvar hos en ett bra tag efter att sista sidan har lästs. Den bjuder på en unik blandning av en känsla av illamående för att sedan bjuda på fniss och en del gapskratt. ”I’m glad my mom died” får en att fundera över, vilka liv som barnskådespelare faktiskt tvingas utstå, och vem det är som egentligen gynnas av deras karriärer. Spoiler alert: det verkar sällan vara dom själva.

Vanliga frågor om ”I’m glad my mom died”

Finns ”I’m glad my mom died” på svenska?

En svensk utgåva av ”I’m glad my mom died” är planerad till 2023. Den kommer heta ”Jag är glad att mamma dog” och den ges ut den 3 april 2023.

Jag är glad att mamma dog av Jennette McCurdy

Finns ”I’m glad my mom died” som ljudbok?

Ja, ”I’m glad my mom died” finns som ljudbok hos både Storytel och Nextory. Den är inläst av Jennette McCurdy själv, som trots det tunga ämnet har en komisk tajming som ofta uppmuntrar till både fniss och gapskratt.

Kan man köpa ”I’m glad my mom died” i Sverige?

Man kan köpa ”I’m glad my mom died” i Sverige. Den finns att köpa via alla de stora nätbokhandlarna, som Adlibris, Bokus och Amazon. Den finns att köpa både som pappersbok, som e-bok och ljudbok. På svenska går den att köpa från alla bokhandlar, då med titeln ”Jag är glad att mamma dog”.

Bladvändarpotential
10/10
Bildgooglingsfrekvens under läsning