Recension: Goda omen av Neil Gaiman & Terry Pratchett

/

Goda omen av Neil Gaiman & Terry Pratchett kom in i mitt liv och stannade kvar i två år. Det är utan tvekan den bok som tagit mig längst att läsa klart. Bevis på hur lång tid det tog finns att hitta i mitt bildarkiv, och bilderna ni ser ovan är blott ett urval, tagna under två års tid. Och detta trots att jag älskade varje litet ord i boken. Så märkligt och jag kan fortfarande inte riktigt förklara varför det tog sådan tid. Kanske för att andra böcker ständigt pockade på min uppmärksamhet, kanske för att jag körde ett frilansjobb och fast anställning samtidigt – vem vet?

Slutet är här

I Goda omen är världens dagar räknade. Antikrist är född och medan ängel Aziraphale och demonen Crowley, har haft koll på den lilla djävulsavkomman sedan han föddes, inser de att oops, de har haft koll på fel unge och därmed tappat bort självaste Antikrist. Nu när apokalypsen står för dörren och Aziraphle och Crowley inser att de enda som inte vill att världen ska gå under är dom två, får de jobba tillsammans för att 1) lokalisera Antikrist och 2) förhindra honom från att, ja, störta världen.

Den här boken är så rolig att jag skrattar högt flera gånger, och då är det ju en fördel att det tar två år att läsa för två år av att skratta högt, det tackar man ju inte nej till. Berättarsättet är underbart och den uppfyller allt jag gillar hos en bok: humor, demoner och djävulen och apokalypsens fyra ryttare. Den är som ett välskrivet avsnitt av tv-serien Supernatural (jag älskar Supernatural, så det är ett bra betyg).

Humor och apokalyps

Goda Omen är också en ganska kompakt bok, kanske särskilt i pocketform. Många sidor, mycket text. Och det är väl många böcker riktade mot vuxna. Skillnaden är att detta är en bok som rinner lik vatten att läsa. I alla fall om man har bättre fokusförmåga än vad jag har. Humorn och karaktärerna och det faktum att den tydligt räknar ned dag för dag mot apokalypsen under den vecka som boken främst utspelar sig, gör den faktiskt väldigt lättläst. Så att det tog två år för mig att ta mig igenom den, det säger mer om mig än om boken. Den är nämligen inte svårsmält alls.

Men varför tog det då två år för mig att läsa. Jag tror den främsta ledtråden är att jag under samma period, loggade 309 andra böcker på Goodreads. Så mitt fokus på just denna, blev kanske lite suddigt. Som tur är finns Good Omens som serie på Prime TV också, med min favorit David Tennant. En alldeles utsökt serieversion av en alldeles utsökt bok.

Köp Goda Omen på svenska hos: Adlibris
Köp Good Omens: The Nice and Accurate Prophecies of Agnes Nutter, Witch (engelsk titel) hos: Adlibris

Får en att skratta högt