Recension av The Atlas Six

Recension: “Atlas: De utvalda” (“The Atlas Six”) av Olivie Blake

Att böcker nästan kan börja leva sitt eget liv med hjälp av TikTok är inget nytt. Det som är lite spännande, är att det ibland är böcker som har självpublicerats av författaren, som plötsligt blir gigantiska med hjälp av TikTok, eller BookTook som det kallas när videos på TikTok handlar om böcker. Många är bokhandlarna och bibliotekarierna som vittnar om hur intresset för vissa böcker plötsligt fullkomligen exploderar och att det inte sällan är TikTok som ligger bakom det. Som skönhetsskribent vet jag hur snabbt det kan gå – en mascara som ena dagen nästan hamnat i reakorgen på Åhléns, kan nästa dag bli årets stora mascarahype. Det är spännande.

The Atlas Six – en rejäl TikTok-hype

The Atlas Six” (svensk titel: “Atlas: De utvalda”) av Olivie Blake var faktiskt just en sådan bok. Författaren (som egentligen heter Alexene Farol Follmuth) gav på egen hand ut “The Atlas Six” och när den plötsligt fick rejäl medvind på TikTok (taggen #theatlassix har när jag skriver detta 55,9 miljoner views – alltså nästan 56 miljoner visningar) blev det budgivningskrig mellan förlagen. Den gavs sedan ut på nytt, redigerad vid händerna av en redaktör och en något reviderad berättelse. Jag har lyssnat på den reviderade versionen och kan inte låta bli att undra: om detta är efter den passerat en skicklig redaktör, hur var den egentligen innan? För det här är helt enkelt inte en särskilt bra bok.

Jag hade höga förhoppningar! Boken har på pappret allt som jag gillar: fantasy, dark academia, magi och ett mystiskt sällskap. Var tionde år blir sex av världens mest begåvade magiker, erbjudna en möjlighet att bli del av det mycket hemlighetsfulla Alexandrinska samfundet. Ja, för det är så att biblioteket i Alexandria inte alls är förstört, det är bara undangömt och skyddas av det Alexandrinska samfundet Sex magiker får smaka på möjligheten, men bara fem kommer att få en plats.

Platta och onödigt barnsliga karaktärer

Vi får möta sex olika deltagarna, alla med sina unika kompetenser inom magi. Alla är vuxna, men ingen beter sig som om de vore äldre än 15 år. Här har vi nämligen bokens första och kanske största problem: karaktärerna är hemska. De är osympatiska, barnsliga och otroligt pigga på pengar och framgång. Inte ens Libby, som Blake nog ändå försöker framställa som sympatisk, tycker jag om. Och med tanke på att en av personerna ska elimineras genom att dö, är det ett problem när jag som läsare känner: döda vem som helst av dem, döda alla för jag bryr mig inte

Boken bygger under nära 17 timmar (om man lyssnar på den som ljudbok med normal hastighet vill säga) upp mot elimineringen. Deltagarna pratar pompöst och kastar ur sig floskler på löpande band, men inget får gro. Ingen av alla de trådar som författaren lägger ut, tillåts man nysta vidare i. Varje liten skrapning på karaktärerna, förblir ytlig, kort, platt och tråkig.

Spoiler
Och den stora finalen, som egentligen är den enda anledningen till att jag fortsätter lyssna, den når aldrig sitt crescendo. Istället slutar boken med en cliffhanger. En cliffhanger som inte ens känns särskilt spännande, utan bara irriterande. Jag måste med andra ord läsa uppföljaren om jag vill veta hur det går? Efter att ha kämpat mig igenom en hel bok där det inte händer något alls? Nej tack, jag tror inte det – inget lockar mig mig mindre faktiskt.

Dark academia utan skärpa

The Atlas Six försöker förtvivlat vara en bok som passar i dark academia-genren, men att bara låta miljön vara något som kan liknas vid en skola och låta karaktärerna med jämna mellanrum kasta ur sig något som man hoppas ska låta som bevingade ord, är inte tillräckligt. Jämför man med den kanske starkast lysande boken i genren dark academia, “Den hemliga historien” av Donna Tartt, så kan man absolut se vart Olivie Blake hämtat sin inspiration. Men skillnaderna är större än likheterna mellan dessa två böcker.

Medan “Den hemliga historien” är starkt karaktärsdriven och där jag långt efter jag läste den, fortfarande tänker på stämningen, persongalleriet, hur elegant Donna Tartt bygger berättelsen, består “Atlas. De utvalda” av en samling platta karaktärer som är fullkomligt empatilösa, en handling som inte kommer någon vart, ett berättarsätt som till slut bara blir rörigt (boken växlar till slut mellan åtta personer som berättare, eller om det till och med är nio), samt ett slut som lämnar mycket att önska. Den saknar helt enkelt den skärpa som jag har kommit att förvänta mig i dark academia-genren och jag kommer artigt avstå den andra delen i serien: Atlas Paradox.

Oavsett om man vill läsa en bok i en mörk akademisk miljö, eller en bok om magiska samfund, finns det hyllmeter och åter hyllmeter av böcker som är bättre än vad “The Atlas Six” är. Men det är intressant att se vilken snöbollseffekt TikTok kan ha, även på litteraturen.

Världsbygge
2/10
Karaktärer man gillar