Recension: ”1979” av Val McDermid

/

Sällan har jag läst en bok som är så rakt på sak som ”1979” av Val McDermid. Det kanske låter som en konstig sak att reagera på. Men för mig kändes det ovant hur jag inte bara får miljö eller andra karaktärer noggrant beskrivna för mig. Jag får även huvudkaraktären Allie Burns varje tanke, steg och intryck formulerat i ord. När man läser ”1979” behöver man inte vara orolig för att missa någon kontext som bara finns mellan raderna. Här sätts allting bokstavligt på pränt. Och det kommer med både för- och nackdelar, tycker jag.

Ung kvinnlig journalist ställs mot orättvisor både på och utanför arbetsplatsen

”1979” är den första delen i en serie böcker om Allie Burns. Del två, kallad ”1989”, finns redan utgiven på engelska och bör komma ut på svenska under 2023. Boken utspelar sig i Glasgow, Skottland och Allie Burns är en relativt nyligen utexaminerad journalist. En journalist med drömmar. Både om att hitta nästa stora nyhet och om att avslöja världens (eller åtminstone Skottlands) orättvisor. Boken utspelar sig förstås år 1979 och mycket fokus ligger på hur det var att vara kvinna eller tillhöra en minoritetsgrupp på den tiden.

Men mest fokus ligger på det journalistiska arbetet på Daily Clarion, där Allie och hennes kollega Danny Sullivan samarbetar. De vill båda komma uppåt och framåt i karriären. För att lyckas med det hjälper de varandra i att kartlägga och skriva om vad deras olika undersökningar har lett fram till. Men precis som man kan förvänta sig, är det inte alla som blir lika glad när deras mörka hemligheter dras fram i ljuset.

Så direkt skriven att det bara är att hänga med på resan

Jag fick upp ögonen för McDermids böcker om Allie McBurns efter att ha sett den då nyutgivna ”1989” i en bokaffär och fastnar för baksidestexten. Val McDermid är inte ett okänt namn även för mig, men jag kunde inte riktigt placera henne först. Efter att ha läst ”1979” blir jag dock inte förvånad att se att en mycket framgångsrisk engelsk tv-serie bygger på böcker hon skrivit. Även denna bok har ett väldigt bildligt språk. Jag se scenerna framför mig – kanske med en ung Nicola Walker i huvudrollen? Det är inget fel på tempot i ”1979” men jag fastnar lite i att boken är så direkt. Sitter på spänn och väntar på en twist som inte riktigt kommer.

Val McDermids ”1979” är en riktig ”what you see is what you get”-bok. Och när jag har vant mig vid det så är det faktiskt rätt trevligt med läsning som leder en raka vägen från A till Ö. Här behöver jag inte googla i efterhand för att säkerställa att jag inte missat någon underton. Eller för att andra ska tolka åt mig vad slutet egentligen betyder. Det är ovant men inte helt oävet måste jag säga.

Nästan mer intressanta premisser än nyheter

Nackdelen med att författaren har satt ord på precis allt är att det inte finns mycket kvar för mig som läsare att fylla i. Det gör att jag inte riktigt kommer in känslan av att vara eller följa Allie Burns så mycket som jag skulle vilja. Jag blir helt enkelt inte fullt investerad i berättelsen. Det känns som jag läser om det som händer, mer än som att jag upplever det genom att läsa.

Några förvecklingar som väcks till liv först mot slutet av ”1979” gör dock att jag blir intresserad av att se hur Allies liv, och karriär, ter sig tio år längre fram i tiden. Det är inte alls osannolikt att jag läser ”1989” så snart den finns på svenska. Då hoppas jag på ännu mer fokus på det privata, som känns mer naturligt lockande att läsa om än vissa av de nyheter Allie Burns jagar efter. Det finns nämligen en hel del kring huvudkaraktären livsutveckling som verkar vara baserat på McDermids egna erfarenheter. Det läser jag gärna mer om.

Skildring av Glasgow 1979
9/10
Tempo